Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kan det vara er informationskanal som är fel, Arbetsförmedlingen?

Svar till Anna-Karin Hainsworth, 20 maj.

Annons

Det har nu gått ett dygn sedan jag läste ditt öppna brev till ungdomarna i Gävle kommun. Jag hoppas jag har lugnat ner mig så pass mycket att jag kan vara något sånär saklig. När jag kom hem från jobbet frågade jag min student om denna per e-post skickade info. Svar "Jag vet inte, jag kanske har fått något. Förresten , vilken mejl skickade de till? Skolmejlen? Den använder typ ingen!"

Bästa Anna-Karin , om nu besökssiffrorna låg på 1 procent , börjar man inte undra "vad gick fel här?" 21 personer kommer? Av 2 000 inbjudna? Vad? Nej, då gör man det klassiska misstaget att dra alla över en kam och skälla på ungdomarna att det inte bryr sig om sin framtid. Om nu informationen skickades till elevernas av skolans tilldelade mejladress "som typ ingen använder" är det inte så konstigt att den inte når fram (samt att skicka ett mejl till 18-19-åringar är inte som att skicka ut ett mejl på jobbet om ett möte). Hade skolan kunnat vara en kanal? Sociala medier?

Bästa Anna-Karin, att du som sektionschef på Arbetsförmedlingen inte har större självrannsakan än så än att inse att något måste ha varit helt galet med informationskanalerna är faktiskt en smula skrämmande. Bästa Anna-Karin, jag är övertygad om att du innerst inne vet att ungdomarna är väl medvetna om dagen arbetsmarknad. De vill ha en framtid där ett arbete finns med i bilden. Jag är övertygad om att uppslutningen på en framtida informationsdag kommer att se annorlunda ut när ni når ut till ungdomarna på rätt sätt. Ha lite tilltro!

Förälder till student

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons