Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läs konsumentköplagen innan du klagar

Annons

SVAR TILL

”Jenny, bara en människa”,

10 mars

Tycker det är hemskt av dig att skälla ut en besviken kund på det där viset, Jenny.

Kunden ifråga har inte gjort något fel alls utan är i stället den som har drabbats av butikens fräckhet. Faktum är att det är lag på att man som kund får lämna tillbaka en vara med ursprungligt fel, även utan kvitto, och det ska alla som jobbar i butik veta.

När kunden upptäcker detta påverkar ingenting och om butiken försöker komma undan sitt ansvar medvetet är detta både skamligt och ett lagbrott.

Dessutom är ditt råd om att köpa på öppet köp tveksamt eftersom man som kund inte har lagstadgad rätt att köpa varor på detta sätt. Butiken bestämmer helt och hållet vilka premisser som gäller och har dessutom all rätt att neka till ett öppet köp.

Till nästa gång du upprörs över något liknande tycker jag att du ska sätta dig ner och läsa igenom konsumentköplagen innan du yttrar dig.

Sindri

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons