Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt oss utföra världens bästa jobb!


Vi har världens bästa jobb!

Annons

Vi älskar att planera och leda lektioner och pedagogisk verksamhet. Vi älskar även alla möten med fantastiska unga människor! Men det har skett förändringar med skolan. Ofta pratas det om den negativa utvecklingen hos våra elever och om lärares bristande kompetens. Den bilden stämmer inte!

Barn och ungdomar är just barn och ungdomar, människor på väg framåt i sin utveckling. Ibland behöver de extra stöttning och tydliga ramar för att klara vägen i rätt riktning.

Sådana barn har alltid funnits och vi har i dag en lärarkår som är fantastiskt duktiga på att se elever och individanpassa utifrån behov och förutsättningar.

Förutsättningar? Det är just förutsättningarna som drastiskt försämrats och förändrats över tid.

Inte bara de ekonomiska som styr till exempel lärartäthet och mängden övrig stöttande personal och verksamhet (kuratorer, specialpedagoger, vaktmästare, personliga assistenter, fritidsledare, bibliotekarier, specialidrott, socialtjänst etcetera) utan även förutsättningarna att planera för en fullvärdig pedagogisk insats.

I dag ägnar lärare mycket av sin tid till att agera alla ovan nämnda professioner vilket oundvikligen stjäl tid och energi från det pedagogiska arbetet.

Därutöver ägnas en avsevärd del av arbetstiden till dokumentation. Det finns nämligen de som tror att om vi dokumenterar våra elever och vår verksamhet, skriver långa rättssäkra dokument och planer som någon kan analysera så kommer kunskapsutveckling och välmående att öka...

För oss i ”verkligheten” som inget hellre vill än att planera, utvärdera och leda våra möten med elever är detta ett hån! Det är i mötet lärare elev som utveckling kan ske. Inte i ett dokument! Inte med en stressad och överbelastad vardag!

Det är därför mycket beklämmande att Kunskapsförvaltningen handlingsplan gällande Sandvikens bottenresultat lyder som följer:

”Därför satsar förvaltningen på tätare uppföljning på alla nivåer, förbättrade analyser och ett skolutvecklingsprogram på både kort och lång sikt.” (www.sandviken.se2015-04-27).

Ytterligare dokumentation är alltså lösningen, inte ökade resurser och bättre förutsättningar?

Nej! Nu är det dags att säga ifrån och hellre ifrågasätta kompetens och intellekt hos de som tror att ökade krav och arbetsuppgifter kan läggas till utan att något tas bort hellre än att ifrågasätta vår yrkeskårs professionalism!

Och bara för tydlighetens skull: Det är fullt möjligt att älska sitt jobb, det vill säga kärnuppdraget, men samtidigt känns stress och frustration över sin arbetssituation!

Lärarförbundets lokalavdelning i Sandviken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons