Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lös det med kommunen, tidningsbud och brevbärare!

/


I går fick jag ett av Tidningstjänst ett utformat formulär med tidningen med titeln ”Din postlåda är en del av vår arbetsmiljö"...

Annons

I går fick jag ett av Tidningstjänst ett utformat formulär med tidningen med titeln ”Din postlåda är en del av vår arbetsmiljö" där tidningsbudet kunde fylla i rutor som Postlådan sönder, bristfälligt uppsatt, har vassa kanter, sitter för högt, sitter för lågt, får inte blockeras av parkerad bil, ska förses med namn och gatunummer, döljs av yviga häckar eller taggiga buskar eller andra påpekanden.

För vår del hade tidningsbudet prickat i ”snöröjning och sandning önskas framför lådan”. Ja det förstår vi, det är inte alltid lätt att vara tidningsbud.

Men på kvällen när vi gör slut för dagen är allt fixat som ni vill ha det, men se då kommer plogbilen och plogar upp all snö över det vi har gjort och sånt kan vi tyvärr inte råda över. Ni borde i första hand vända er med detta problem till kommunen.

Min fru fick redan vid sju års ålder hjälpa sin mor med utdelningen av GD/AB i Ytterharnäs–Harnäs och inte var det fråga om snöröjning, sandning, taggiga buskar och yviga häckar då, nej tidningen skulle fram till prenumeranten!

Det har med andra ord skett en förändring i relationen mellan kund och producent. Förr gällde kunden som den viktigaste, i dag tycks tillverkaren vara det viktigaste, någon som kunden ska ta hand om.

Det förstärktes av att brevbäraren i sin tur lade i ett formulär som visar hur de vill ha det vid lådan. Ja samma svar som ovan lämnats till tidningsbudet gäller även för brevbäraren och vi känner till det här sedan många år tillbaka.

Men nu är det så att vi är 83 år gamla och ibland sviktar både ork och hälsa. Ni får väl se själva när ni kommer upp i den åldern, men då finns väl varken tidning eller post längre.

Rådet till oss är att vända oss till Fixarteamet som kommunen satt upp för att hjälpa folk över 75, allt för att förhindra olyckor. Om man då efter att ha suttit i telefon i två dagar på deras telefontid äntligen lyckats få kontakt med dem, så kan de hjälpa , men inte just nu, de kommer så fort de kan och när det kan bli, ja det står i stjärnorna. Det är vår arbetsmiljö det!

Så vad måste då ske, jo tidning och post måste ta kontakt med kommunen och försöka lösa sina problem där.

Med för övrigt vänlig hälsning till både tidningsbud och brevbärare...

IL

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons