Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyset är viktigt – men glöm inte reflexerna!

Annons

Svar till Cykelåke: "Mörkret är här – använd lyse på cykeln!"

Du har rätt, men glömde en mycket viktig sak, nämligen reflexerna på cykeln!

Reflexer i framhjulen på cykeln skulle rädda många från att råka illa ut, nu sitter, om de över huvud taget finns, oftast enbart i bakhjulet på cykeln. Men, det är framhjulet som syns först i en korsning, eller när den självmordsbenägna cyklisten forsar fram utan att ha hjärnan inkopplad (den hjärnan, tycks automatiskt kopplas ur när cyklisten sätter sig på sadeln) när vi bilister ser reflexen i bakhjulet. Då har cykeln redan hunnit ut två meter ut i vägbanan och då är det kanske för sent att hinna stanna.

Varför är det inte lag på att cyklar redan vid köpet ska vara utrustade för mörkeranvändning, med belysning fram och bak och reflexer i båda hjulen, främst i framhjulet och framåt och bakåt?

Det finns framhjul med inbyggd generator, och ni som har det, låt belysningen vara på, denna generator ger inget rullmotstånd alls, men ni syns mycket bättre i trafiken!

Hände en incident i korsningen Kaserngatan–Luthergatan i måndags eftermiddag, då en svartklädd person utan ljus på cykeln blev touchad av en bilist i regnet och skymningen. Hade denna cyklist haft ljus på cykeln och en ljus jacka hade nog tjejen i bilen sett cyklisten i tid.

Taxidriver

Läs också:  Åke fångade tjuven på film – här stjäls hans cykel på 19 sekunder

Läs också – debatt: Svenska Cykelstäder: Det är dags att se till cyklingens potential för framtidens transportsystem

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons