Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När blir fildelningsdebatten skrattretande?

Jag tänkte börja skriva om 1400-talet när tryckpressen tog jobbet från den mänskliga handen och gåspennorna, men väljer att hoppa lite längre fram i historien.

Annons

I början av 1800-talet kom det självspelande pianot och vissa ansåg det som ett hot mot musikerna. 1880 gjorde grammofonen massproduktion av musik möjlig och hotade försörjningen för de som fram till dess uppträtt med ”levande” musik.

På 1930-talet var det radion som var det stora hotet. Nu befarades att allmänheten skulle sluta lyssna på levande musik och inte längre köpa skivor och hur skulle då musikerna kunna försörja sig?

På 40-talet kom bandspelaren till Sverige. STIM vände sig emot och menade att det skulle få allvarliga konsekvenser om allmänheten kunde spela in radioprogram direkt från radioapparaten. På 60-talet erbjöd Sveriges Radio två kanaler, men sände inte särskilt mycket populärmusik. Då dök radiopiraterna upp och sände från båtar på havet. Riksdagen beslutade om Piratradio- lagen och förbjöd folk att äga radiosändare och att sända från internationellt vatten.

Från mitten av 60-talet börjar mina egna minnen av utvecklingen. Som tonåring satt jag klistrad vid radion med rullbandspelaren inkopplad och spelade in låtar från Tio i Topp och Kvällstoppen.

I samma veva skrev STIM till kungen och oroade sig för att de moderna inspelningsapparaterna var ett allt större problem för upphovsrättsinne- havare och skivproducenter. SIFO-statistik visade att användandet ökade och att 50 procent av tonåringarna använde bandspelare flera gånger i veckan! När kassettbandspelarna kom på 70-talet började vi kunna bära dem med oss. Vi kopplade sladdar och spelade in från varandras blandband. Inte nog med det – vi spelade av varandras köpta kassettband också och när någon av oss köpte en LP-skiva kom vi andra med våra kassettband och spelade av alla låtar. STIM blev oroliga igen och ville hindra tekniken och krävde ersättning för utebliven försäljning.

På 70-talet blev dessutom kopiatorn vanlig och då skulle inte längre författarna kunna sälja böcker eftersom folk kunde göra egna kopior.

I början på 80-talet började vi gå på diskotek och då blev det oväsen från Musikerförbundet för att dansbanden skulle gå under. Ändå – åren 1970–1985 fördubblades antalet människor som uppgav ”musiker” som sysselsättning i svensk folkräkning.

Ja, sen dök videobandspelaren upp och filmindustrins skräck trappades upp. Hollywood skulle dö sotdöden, ingen skulle längre gå på bio och ingen skulle längre kunna försörja sig på att göra film. Det visade sig senare att försäljningen av VHS gav mer intäkter till branschen än biobesöken.

När cd:n kom steg försäljningen igen, mycket tack vare att folk upp- daterade sina skivsamlingar och att ljudkvaliteten blev betydligt bättre. När cd-skivorna blev inspelningsbara och brännare blev var mans egendom var vi där igen. Ingen skulle någonsin mer köpa en cd-skiva och artisterna skulle inte längre kunna försörja sig.

Så här i backspegeln känns det lite skratt- retande att läsa om all uppståndelse som ny teknik har ställt till med genom historien.

Nu skriver vi februari 2009 och de fyra grundarna av The Pirate Bay står inför rätta för medhjälp och försök till brott mot upphovsrättslagen, med skadeståndskrav på 117 miljoner kronor.

Samtidigt slår biobesöken rekord, skivindustrin har ökande intäkter för digital försäljning och tillväxten inom datorspelsbranschen är enorm.

Monty Python-gänget beslutar sig för att lägga ut sitt material fritt på YouTube och ökar då sin dvd-försäljning med 23 000 procent!

Min gissning och förhoppning är att det kommer att kännas skrattretande om några år att tänka tillbaka på 2009 och fildelningsdebatten.

Ann-Catrin Brockman

Socialdemokrat i Sandviken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons