Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öka kunskapen om den mobila turismen

/

Annons

Så har vi åter en sommar och semester. Antalet gästnätter ökar för varje år i vårt avlånga land.

Statistiken för gästnätter på Svenska campingplatser slog rekord 2014. För första gången över 15 miljoner gästnätter. Campingplatserna är Sveriges största semester- boende under sommaren.

Under juni – augusti står campingplatserna för 44 procent av allt kommersiellt boende och totalt sett har man nästan loka många gästnätter som hotell, stugbyar, vandrarhem och privatboende tillsammans.

Det gäller då att vi kan locka hit flera turister, genom att förbättra standarden på campingplatser, badplatser och utbudet vid informationsplatserna.

Ser vi till landskapet Gästrikland så har vi stor förbättringspotential, när det gäller att välkomna turister och ta hand om våra turister.

De medier och kommuner främst lyfter fram är antalet gästnätter på hotell, de glömmer de turister som kommer till våra campinganläggningar och stränder.

Utifrån att de finns på dessa anläggningar och stränder gäller det att ge dem bra information om vårt vackra landskap.

Standarden på landskapets campingar och badplatser har också en förbättringspotential.

Det är jättebra att Roland Haglund satsar på utbyggnad strandbaden i Årsunda och att Pigge Wermelin satsar på stugor och stuguthyrning. Men det räcker inte, dom initiativen måste stödjas av andra.

Efter att ha åkt med husvagn i 30 år i Sverige och Europa så vill jag påstå att alla våra campinganläggningars standard i landskapet har mycket att lära. För att möta dagens camping-turisters krav på bekvämlighet krävs ett nytänkande.

När frågan om ställplatser i centrala delar av en stad för husvagnar och husbilar kommer upp på den politiska dagordningen avfärdas frågan ganska snabbt. Här har i alla fall Hofors en ställplats i centrumläge, men marknadsföringen och skyltning är bristfälliga.

Se till att det finns centrala ställplatser för husvagnar och husbilar.

När det gäller informationsskyltar till våra kommer så har det förbättrats. Men än finnsdet sorgebarn. Informationsskylten vid Gävle Bro, norra och södra infarten till Sandviken och informationsskyltarna till Hofors är några exempel. Man blir ledsen när man ser dem, de lockar inte turister.

Jag hade min arbetsplats nära informationsskylten vid norra infarten till Sandviken. Jag skämdes för att den var så illa skött så efter arbetets slut gick jag upp och städade upp den med jämna mellanrum.

Här är informationsplatserna vid Mora stenar ett föredöme.

Som boende i Sandviken blir man nedstämd när man åker ner till Hedåsbadet, standarden på stranden ligger kvar på 1950-talsnivå. Standarden var till och med bättre när jag som barn cyklade ner dit på 50-talet för att lära mig simma. Men det gällde att snabbt passera pruttkulan.

Vilka insatser och planer finns för våra badplatser i landskapet för att göra dom mer attraktiva? Det räcker inte med att byta brygga.

Se till en stad som Trosa, världens ände. Där finns det två ställplatser för husbilar i centrala staden, några km längre bort finns en havscamping. Vid sommar tid är både ställplatser och camping fullbelagda. De kompletterar varandra.

Så blir det också liv och rörelse i lilla Trosa även efter klockan 18. Många restauranger med bra mat.

Vill vi ha flera turister med husvagnar och hus- bilar i vårt vackra landskap.

Kunskapen om den mobila turismen måste öka.

Hoppas jag inte får svaret att vi bara satsar på den digitala informationen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons