Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Se över era rutiner för fakturering!

Annons

Det här är en stilla undran angående Gävleborgs landstings faktureringsrutiner.

Efter att ha råkat in i en situation som kräver dagliga besök av distriktssköterska, vilket i sig är frustrerande nog, blir man ytterligare mycket konfunderad när det börjar dyka upp en faktura på besökskostnaden – varje dag.

Kostnaden, 100 kronor, är inte vad jag klagar på, men att skicka en faktura varje dag med allt vad det innebär av portoavgifter, papper, någon som skriver ut och stoppar i ett kuvert och så vidare, tycker jag är magstarkt.

Jag ringde faktureringen i Söderhamn för att få en förklaring, och upplystes om att deras instruktion är att fakturera för varje besök var för sig.

Om nu landstinget anser sig ha råd med dylik pellejönsfakturering i dag, när man i alla andra sammanhang pratar om besparingar och miljötänkande i alla situationer, är en sak. Men att det sedan drabbar mottagarna, betalarna, ännu värre har man tydligen inte haft en tanke på.

I realiteten är det oftast gamla, sjuka människor utan internetbank eller gireringskonto som drabbas av, för dem, ganska stora kostnader genom att de får betala ända upp till 40 kronor per faktura i avgift när man måste betala på bank eller post. Distriktssköterskor har vittnat om gamlingar som vill betala kontant vid besökstillfället på grund av avgifterna.

Det borde vara möjligt för landstinget att fakturera max en gång i veckan eller var 14:e dag, vilket skulle spara papper, porto, onödigt arbete samt massor av irritation. Det vittnar dessutom om ett fruktansvärt dåligt faktureringssystem.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons