Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ, SJ gamle vän...

/

SJ, SJ gamle vän... Ja, nog får man säga att SJ är gammal? Åtminstone förvånar det mig fortfarande att kundservice inte är högt upp på deras agenda. Efter alla år SJ kört på sveriges järnvägar är passagerarna fortfarande bara ett nödvändigt ont, eller?

Annons

Reste i helgen till Dalarna, först med Tåg i Bergslagen – alla biljetter kunde avbokas före resans avgång. Man kan faktiskt bli sjuk eller något annat kan hända. Hemresan skulle ske med SJ:interrailtåg halva vägen och si där: resan kan inte avbokas, sittplatsbiljett fanns inte att köpa.

Här får jag eller någon närstående till mig inte bli sjuk eller drabbas av olycka – om jag inte köpt förstaklassbiljett till fullpris. Inga sittplatser? Tja det är en sanning med modifikation. Ibland stämmer det, jag har stått mellan Tällberg och Uppsala en gång, nyårshelg när alla vet att det är många som åker. Varför kan inte SJ endera bara sälja det antal biljetter det finns sittplats till? Eller sätta in fler vagnar? Och det är en sanning med modifikation som sagt.

Om SJ sålt sittplatsen på tåg NN, vagn NN, säg mellan Borlänge – Stockholm, säger SJ försäljningssystem, då jag vill ha en sittplast Mora–Borlänge, att den inte finns. Är det inte på tiden att SJ uppgraderar och moderniserar sina system? Som det är nu får man chansa och har man otur får man använda den sittplatslösa resan till att vandra runt i tåget och hitta nya sittplatser mellan varje station, med packning. ”Ställ inte packning i gångarna”, tjatade konduktörerna. Men herre gud – utöka bagageplatserna då.

SJ har kvar de mest attraktiva resrutterna i landet men gör ingenting för att förbättra sig. Det är dags att slopa den nära på monopolen SJ har och sätta in aktörer som är med i tiden.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons