Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska vi anställda också ha blöjor?

Annons

”Budgetramarna går inte att förändra, det enda sättet att sänka kostnadsnivån i hemtjänsten är att effektivisera” sa Ann-Britt Nordahl, produktionschef på omvårdnad till tidningarna häromdagen. Detta ska ske genom ökad kontroll över planeringen och maximalt utnyttjande av resurserna.

Efter att ha arbetat som timvikarie i Gävles hemtjänst och med många års erfarenhet av liknande arbete i andra kommuner så har jag svårt att föreställa mig att personalen som redan i dag arbetar under hård stress ska pressas ytterligare. Inga raster förutom lunch finns att dra in på. Toalettbesök kan bli svåra att få bort om inte dyra blöjor börjar användas även av personalen. Geografiska avstånd mellan kunderna är omöjliga att minska. Används bil måste hastighetsbegränsningar hållas även om den eventuella fortkörningsboten inte drabbar arbetsgivaren, den betalas av den anställde.

Det finns inga mirakelkurer sägs det men är det inte dags att börja tänka lite ”utanför boxen” och börja se personalen som en resurs i stället för en ekonomisk belastning. Har man någon gång funderat på vad en ökad kompetens och erfarenhet innebär för verksamheten?

På mina tidigare arbetsplatser har så gott som alla anställda haft undersköterskekompetens vilket inneburit att omläggningar och enklare hemsjukvård utförts av hemtjänsten. Detta har minimerat onödig restid och sparat många distriktskötersketimmar.

Den enorma omsättning på vikarier som nu förekommer innebär att mycket tid går åt att instruera och gå igenom, förklara resväg ( jo, GPS finns men den behöver ofta demonstreras) för ständigt nya medarbetare. Ofta har personen ifråga ingen som helst erfarenhet av arbetet. Våra närmaste chefer ber oss ”vana” i arbetslaget att ta hand om nykomlingarna och introducera dem på bästa sätt. Självklart, kan man tycka, men när man får frågan hur en kateterpåse ska tömmas eller vad ett inkontinensskydd är undrar man lite över hur personalrekryteringen går till. Hur mycket tid tar inte detta från verksamheten och hur mycket otrygghet skapar det inte hos kunderna om man nu ska blanda in kvalitet i sammanhanget.

Till sist måste jag göra er besvikna om ni tänkt att minskade vikaretimmar är en del av lösningen för att få budgeten i balans, De nya åtstramningarna kommer knappt att sänka sjukskrivningstalen hos de få fast anställda. Vem ska då jobba?

Vårdarbetare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons