Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svar: Patienter har ringt 1177 först – men ändå blivit utskällda

Annons

Stolt sjuksköterska akuten 10 mars: Sjuksköterska på akuten: "Jag ser dig, kära patient"Har under några år följt akuten i Gävle angående personalbemanning, vård, flödet, läkarkompetens och den omskrivna bemanningen som i vården kallas Spotcheck.

Genom mitt arbete som frilansjournalist har jag kontaktat både personal och patienter. Angående bemannad personal är det förvånande att den idag består av alltmer sjuksköterskor från uthyrningsbolag. Är det patienterna som bär skulden till all uppsägning? Eller ska vi söka orsaken på högre administrativ nivå?

Visst förstår patienterna att ni vårdpersonal går till jobbet för att rädda liv. Det ni missar som vårdpersonal är alla anhöriga som observerar de små detaljerna i ert arbete.

När väntan från minuter blir till 6-8 timmar ökar observationen av det som händer i omgivningen. Som patient till den så kallade Spotcheck Akuten, som 1177 hänvisar till, är av varierande nivå.

Har haft ett antal intervjuer med patienter som gråtit efter att ha blivit utskällda på akuten i Gävle för att de har sökt vård trots att de gjort det rätta, att först ringa 1177, som därmed hänvisat dem till Spotcheck.

Visst är det synd om er personal, som tvingas hantera det "mindre intressanta patientgrupperna" som är krävande. Finns inte utrymme i denna insändare att djupare gå in på obekväma observationer vad gäller personalattityd på akuten i Gävle.

MJ

LÄS OCKSÅ: Svar: För vissa på akuten är fika viktigt

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons