Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta ner välkommenskylten vid akuten!

Annons

Min son var i somras med om en bilolycka och drabbades av en hjärnskada. En kort tid efter att ha lämnat Gävle sjukhus blev hans tillstånd sämre och vi sökte hjälp vid akut- mottagningen. Vi tog vår nummerlapp, satte oss i väntrummet och läste de fina budskap som finns där på väggarna: ”Varmt välkommen till akut-mottagningen i Gävle”.

Efter en stund blev vi hämtade av en sjuk- sköterska, som visade oss in på ett mottagningsrum.

Min son, som på grund av sin hjärnskada pratar sakta och otydligt, börjar berätta vad han varit med om och att han inte alls mår bra. Han vill ha hjälp, nu! Sjuksköterskan lyssnar inte färdigt. Hon lämnar rummet och in kommer i stället en läkare. Läkaren varken hälsar eller ser åt mig. Han går fram till min son, frågar vad han söker för och vad han har här att göra. ”Detta är en akut-mottagning. Hit kommer bara människor som råkat ut för hjärtinfarkt eller drabbats av hjärnblödning. Jag förstår inte varför ni är här. Ni har inget här att göra” säger läkaren med hög och otrevlig röst. Läkaren fortsätter att anklaga min son för att vi är här. Min son blir tyst och krymper ihop mer och mer.

Jag känner att jag måste få ett slut på detta och frågar läkaren varför han bråkar på min son. Inget blir väl bättre av det! Söker vi hjälp på fel plats, så säg det med lite förståelse och empati.

Jag förklarar också att situationen hemma är ohållbar, att min son är deprimerad, har ångest och varken sover eller äter.

Jag berättar också att det var till akuten man sa att vi skulle vända oss med problem, efter att min son lämnat sjukhuset.

Läkaren vänder sig då mot mig och förklarar tydligt att om jag tycker det är så jobbigt får jag väl åka hem och sjukskriva mig. Här har ni inget att göra! Han vill också att de som rekommenderat oss att söka akutmottagningen ska kontakta honom.

Han lämnar rummet och slår igen dörren med en rejäl smäll.

Innan vi går ber jag personalen att plocka ned alla fina budskap i vänt-rummet.

”Varmt välkommen till akutmottagningen vid Gävle sjukhus”. Min son gråter hela natten.

Varför?

SVAR DIREKT:

Vi beklagar den oro och det obehag som ni upplevde i samband med besöket på akuten med er son. Såväl patienter som anhöriga har rätt att och ska alltid bemötas på ett värdigt och respektfullt sätt.

Vi uppmuntrar er att ta kontakt med vårdenhetschefen för underläkarna på internmedicin, Stefan Soneberg, för att reda ut vad som har hänt och hur vi kan hjälpa er.

Simon Nilsson

verksamhetschef akuten, Region Gävleborg

Roger Westerlund

verksamhetschef internmedicin, Region Gävleborg,

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons