Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tur att du slutat jobba i skolan

Svar till Irriterad engagerad, 17 oktober

Annons

Rubriken på insändaren från 17 oktober 2015 ”Nu har ni fått det som ni ville en havererad svensk skola” gör att man som läsare undrar vilka den anonyma författaren anklagar. Vilka är egentligen ”ni” i insändaren? Vilka har verkat för skolans haveri? Vilka gläds åt en havererad skola? Den anonyma författaren till insändaren om skolan och alla som har med skolan att göra utdelar råsopar till alla berörda.

En analys av insändaren ger följande dystra bild: Första delen av insändaren slår ner på lönenivån för lärare, lärarnas utbildningsnivå, lärarstudenters kompetensnivå, lärarutbildningens antagningskrav och examinationskrav. Andra delen slår ned på arbetsmiljön och arbetsbelastningen. Tredje delen slår ner på styrning- och ledningsfunktioner. Det är exempelvis politiker som inget gör. Det är skolverket och skol-inspektionen som vänt lärarna ryggen.

I fjärde delen utdelas slag till alla dem som styr över och i skolan. Insändarens författare klagar på deras låga kunskapsnivå. Femte delen är intressant för i den delen höjer författaren lärarnas kunskapsnivå plötsligt till att vara högre än för dem som styr över skolan (lärares kunskapsnivå var låg i inledningen). Sjätte delen handlar om rektorerna som också är helt odugliga och författaren anser att man anställer vem som helst som rektor. Sjunde delen handlar om samhällets syn på lärare. Förlusten av sommarlovet, menar författaren, kan ha bidragit till skolans haveri.

Avslutningsvis berättar författaren att hon/han inte utövar sitt yrke. Det får jag nog säga är tur för alla berörda, inte minst för barnen och ungdomarna. Producerar man en sådan insändare om den svenska skolan så ska man naturligtvis inte arbeta där. Skolan behöver professionella lärare som ser utmaningarna som möjligheter.

Författarens text är både osaklig och dåligt underbyggd. Inga referenser finns till något som styrker det påstådda. Författaren sätter sig till doms över hela skolan och klagar på, tillrättavisar och mästrar allt och alla. Det är bara tröttsamt att läsa om lärare som porträtteras som underbetalda och överarbetade stackare och att blivande lärare får höra vilken lågpresterande och slö grupp studenter de tillhör. Det är tröttsamt att läsa om att skolans elever och vilken kass och undermålig utbildning de får. Författaren glömde faktiskt att klaga på skolans elever och hur dåligt de mäter sig med andra länders ungdomar.

Det finns en annan skola, andra lärare, andra lärarstudenter och andra ledare än de som beskrivs av insändarens författare. Det är inte en problemfri skola där inte ett moln syns på himlen. Det är en spännande arbetsplats, med inspirerade, proffsiga lärare, med intresserade, skärpta lärarstuderande, och med elever som gör det roligt och spännande för lärare att gå till jobbet varje dag.

Den bilden av skolan finns också.

Åsa Morberg

lärare och lärarutbildare

 

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons