Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad säger NTF lokalt?

Annons

I en tidningskommentar (Arbetarbladet 20 maj) apropå den svåra buss-olyckan i Uppland i februari 2007 säger NTF:s vd Jan Sandberg: ”....hastighetsgränsen var för hög. Om en enskild förare följer regelsystemet och håller fartgränsen och på grund av detta råkar in i en olycka så är det inte förarens fel utan Vägverkets”.

Det är en häpnadsväckande och okunnig uppfattning. Menar NTF:s högste företrädare att man alltid ska följa ”regelgränsen”, det vill säga att om skylten visar 50 köra 50, om den visar 70 köra 70? Någon hänsyn till väglag, trafik med mera behöver således inte tas, enligt nämnde Sandberg, så länge man följer ”regelsystemet” (och med detta menar denne man följaktligen – kör exakt som hastighetsgränserna visar).

Dessa gränser, 30, 40, 50 och så vidare, är högsta tillåtna hastighet under gynnsamma förhållanden, inte den hastighet som alltid är lämplig och ska användas. Det är skrämmande hur Sandberg agerar och uppfattar saker och ting. Jag förutsätter att hans tid som NTF:s vd inom kort är över, han kan rimligen inte stanna på sin post.

Att Vägverket inte är ansvarigt för trafikanters dåliga anpassning till trafiksituationen, vilket självklart inte alltid innebär tillåten max fart, är förhoppningsvis självklart för alla utom NTF:s vd.

Dennes märkliga uppfattning ger fel signaler till de trafikanter som inte har förmågan att tänka själva. Förhoppningsvis är dessa få.

”Kör som det står på skyltarna – går det åt skogen ska du anmäla Vägverket.” Det verkar vara Jan Sandbergs käcka paroll !

Vad säger NTF på det regionala/lokala planet? Håller de med sin vd eller har de en riktigare inställning?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons