Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vadå dagis-lekis-mentalitet?

Annons

SVAR TILL

”Erik Axelsson i Sandviken”,

25 november

Du Erik, varifrån har du fått din käpphäst dagis- lekis-mentalitet? Vad har dina synpunkter för samband med den samhällsnyttiga institutionen förskolan? Angrip hellre den egentliga orsaken till de problem du tar upp. Våra förskolelärare gör allt vad de kan för att anpassa våra barn till det samhälle vi vuxna skapat. Hur har du själv fostrat dina eventuella barn? Har du alltid funnits till hands när barnen var små och behövde någon som torkade tårar och tröstade? Gav du alltid en signal om vad som var rätt eller fel i barnens beteende? Eller är du en av dem som prioriterar(-at) egen karriär före samvaro med eventuell familj?

Varifrån har du fått ditt favorituttryck dagis- lekismentalitet? Deltidsverksamhet i förskolan kallades för årtionden sedan ”lekis”. Det är bara i vissa förstockade debattörers föreställningsvärld som detta förlegade uttryck lever kvar. Uttrycket ”dagis” är en kvarleva från tiden då förskolan kallades daghem. I förskolan arbetar utbildade pedagoger efter en fastslagen läroplan. Hänsyn tas till barnens individuella behov och egenart. Inbillar du dig att förskolebarnen tillåts bete sig hur som helst, utan inblandning från pedagogerna? Vissa barn bär sig förstås illa åt ibland, men pedagogerna gör säkerligen stora ansträngningar för att rätta till dåligt beteende.

Uppfostran är en föräldraplikt, och måste börja redan i tidig ålder. Alltså inget som kan åläggas skolans personal med de verktyg, som står till buds.

Lärarens uppgift är att vara ett föredöme för eleverna, men framför allt att undervisa och utbilda barnen och ungdomarna. Ett barn som inte har fått uppfostran i hemmet får sannolikt stora anpassningsproblem och beteendestörningar i förskola och skola. Många förskolelärare får ta hand om barn som inte tycks ha fått relevant uppfostran till gott kamratskap. Sådana barn är det naturligtvis synd om, men att skylla allehanda missförhållanden på förskolan är djupt orättvist.

Nej, Erik, angrip föräldra- och föregående generation för de brister i uppfostran och uppträdande som du så ofta har synpunkter på. Låt oss hoppas att Jan Björklund får fortsätta den nu inslagna skolpolitikvägen. Då tror jag att det finns hopp för framtiden.

Nu räcker det!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons