Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför åker tågen tomma?

Annons

När jag åkte tåg senast mellan Gävle och Falun var det jag och tre stycken andra personer på hela tåget.

Ingen ytterliggare steg på eller av på stationerna innan Falun vad jag kunde se.

Jag började fundera kring hur det kan komma sig att det verkar vara så extremt impopulärt att åka tåg.

Och i det stora hela vad som skapar ett framgångsrikt, lönsamt företag?

Priset på en enkel resa mellan Gävle och Falun är 180 kronor om man betalar på tåget, 178 kronor om man betalar via webben i förväg. (Om man skulle pendla måndag–fredag blir det totalt 7 200 kronor per månad för en person). För bara några år sedan var priset ungefär halva den summan.

Önskar vi detta samhälle, där det är billigare att åka bil ensam än att åka tåg tillsammans?

Är priset på varje enskild produkt till konsument avgörande för en verksamhets framgång?

Kan det till och med ibland vara så att ett alltför högt pris i verkligheten kan hämma en verksamhets växande samt i ett lite längre perspektiv även vara mindre lönsamt?

Spelar det någon roll på vilket sätt man driver ett företag?

På vilket sätt kan exempelvis Ryan Airs prissättningsstrategi i kombination med marknadsföring och andra åtgärder verka inspirerande för att på ett pragmatiskt sätt dramatiskt öka antalet människor som åker kollektivt?

Är det möjligt att göra det kollektiva resandet prisvärt, attraktivt och dessutom mera lönsamt?

Personligen skulle jag inte ha något emot att exempelvis mötas av massor av olika typer av reklam på min kollektiva resa om det skulle innebära att man kunde uppnå det gemensamma målet att öka kollektivtrafiken och skona miljön.

SG

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons