Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför så dyra dödsannonser?

Annons

Det har nu gått ett tag sedan jag förlorade min livskamrat. Då, mitt i sorgen, orkade jag inte reflektera, men så här i efterhand skulle jag gärna vilja få en förklaring från ansvarigt håll på i mitt tycke den orättvisa prissättningen på familjeannonser i GävleTidningarna.

På den ena sida av familjesidan finns ”Upp till 13”. Där kostar en grattis-annons med en färgbild tagen av tidningarnas fotograf 100 kronor, alternativt 50 kronor om man har Tidningskortet. På andra sidan finns dödsannonserna.

Den annons jag valde att införa var lika stor som en grattis-annons, men förstås tryckt i svartvitt med en bild av ett litet hjärta överst. Kostnad 2 370 kronor för publicering i bägge Gävletidningarna!

De enda annonser man inte får rabatt på om man har tidningskort är dödsannonserna samt bröllopsannonserna.

Varför?

Vad är det som kräver så mycket mer i arbetskostnad när det gäller en dödsannons jämfört med en grattis-annons, priset på annonsen verkar ju inte bero på storleken i alla fall? För det kan väl inte vara så krasst att ni vet att dödsannonser vill alla sätta ut? Med det lockas inga tidningsköpare, eller? Grattis-annonser, däremot, genererar säkert fler lösnummerköpare...

Alla familjeannonser utom dödsannonser publiceras i Arbetarbladets och Gefle Dagblads tidningsutgåva samt på webben, arbetarbladet.se och gd.se för de priser som står i er gemensamma prislista. Dödsannonser kostar däremot per styck i varje tidning.

Jag har nu äntligen förstått varför en del väljer att endast sätta in dödsannonsen i den ena tidningen.

Svar: När det gäller våra dödsannonser har de alltid skiljt sig i pris från övriga familjeannonser.

Alla andra annonser, utom sorgannons och bröllopsannonser, räknar vi med att man har flera gånger under sin livstid. Därför har vi valt att ge dem ett lägre pris.

Alla våra övriga annonser kan också bokas via vår onlinetjänst, vilket innebär ett mindre handhavande för vår del.

När det gäller sorgannonser brukar den som annonserar vilja ha vägledning i utformning och formulering, vilket kräver mer personal-insatser.

Möjligheten att kunna välja tidning vid sorg-annonsering är valt av hänsyn till individuella önskemål, och har så alltid varit. Vi har valt att fortsätta den linjen även efter fusionen mellan Arbetarbladets och Gefle Dagblads annonsavdelningar.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons