Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem bestämmer över stadsbussarna?

Annons

Vi som alltid har åkt buss till Korsnäs varje skift kommer enligt nya turlistan en timme sent till jobbet på helgerna. Vi har därför svårt att förstå hur man kan dra in första turen på helgerna. Vi har försökt på alla sätt att få en kontakt att diskutera saken med men det verkar vara svårt.

Många av oss har ringt men det bemötande vi får är väldigt snorkigt.

Det svar vi har fått är att den första turen på morgonen inte är lönsam, men när vi åkte den sista 5.20-turen var vi i alla fall nio personer på bussen. Okej, vi kan till viss del förstå Stadsbussarna i Gävles sätt att se det företagsekonomiskt. Men vem är det som egentligen bestämmer hur bussarna ska gå?

Gävle kommun köper in den tjänsten av en entreprenör och då är det väl kommunen som sätter upp på vilka villkor och vilka tjänster som behövs. Vid en upphandling är det oftast den som lägger det lägsta budet som vinner upphandlingen. Vi har svårt att tro att det låg i upphandlingen att försämra tidtabeller och linjenät för kommuninnevånarna. Så nu är det dags att vi sätter press på tekniska kontoret och våra kommunalråd.

Om vi börjar med tekniska så kommer, om ryktet är rätt, Inger Schörling (MP) att ta över ordförandeklubban. Och då känns det ännu konstigare att man kan försämra lokaltrafiken.

Jag har svårt att tro att Miljöpartiet tycker att fler ska ta bilen till jobbet. Det är inte alltid samåkning fungerar, det är beroende av var man bor. Samtidigt känns det som ett slag mot våra industrier och företag som finns inom kommunen om man inte ser till att arbetstagarna kan ta sig till jobbet på ett smidigt och miljövänligt sätt.

Det Gävle signalerar i dag är att man inte ställer upp på alla sätt för att förenkla nyetablering för företag av större och mindre karaktär, när man nonchalerar den i dag största privata arbetsgivaren i Gävle. Vi har kontaktat några kommunalråd och lagt fram vårt dilemma, vi har inte gett upp än.

Vi korsnäsare är ett segt släkte som inte ger upp i första taget. Vi kommer att ligga på i alla instanser tills vi får vår busstur tillbaka så att vi kan komma i tid till jobbet.

Thomas Pettersson

politiskt ansvarig, Pappers avdelning 3

Vi försöker hitta en alternativ lösning

SVAR DIREKT. Enligt det avtal som Stadsbussarna i Gävle har med X-trafik i dag har man rätt att göra denna typ av förändringar i trafikutbudet.

Det är dock önskvärt att man innan man gör förändringar i utbud diskuterar dem med berörda parter.

Just nu pågår intensiva diskussioner mellan Gävle kommun, X-trafik och Stadsbussarna om hur dialog och samarbetsformer fungerar i praktiken.

Vår ambition är att man som boende i Gävle kommun i så stor utsträckning som möjligt ska kunna nyttja kollektivtrafiken framför allt till arbetspendling.

Tyvärr är det så att avvägningen görs att det inte är lönsamt eller miljömässigt bra att köra en tur med linjetrafiken för ett fåtal personer och i vissa fall måste vi då tillsammans försöka lösa transporten på ett alternativt sätt.

Vi är ledsna att vi i detta fall har brustit i kommunikationen med en så stor arbetsplats som Korsnäs.

Vi har nu gett Stadsbussarna i uppdrag att tillsammans med oss, Korsnäs och X-trafik hitta en alternativ lösning till den borttagna morgonturen till Korsnäs på helgerna.

Det kan till exempel. vara en lösning med taxi.

Helena Werre

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons