Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem har ansvaret?

Svar till ”Anhörig”, 25 maj.
Jag håller absolut med den anhörig som skrev om hemtjänsten i Gävle.

Annons

Jag blev övertalig och fick gå över till PFV. De ringer ut personal till hemtjänsten när det behövs vikarier.

Jag hade aldrig kunnat drömma om att det var så dålig planering! Jag skickades till ställen man aldrig varit på eller känner till.

Man får ett planeringspapper i handen. Där står namn, adress, vilken tid man ska vara där, och hur många minuter man har för att uträtta de tjänster kunden har.

En dosa får man, den ska man trycka på när man kommer in till kunden, vilka tjänster man utför och när man går.

Man sätter sig på cykeln. Har man inte en egen kan man låna en om det finns någon ledig. Eller så måste man gå. När man inte hittar adresserna dit man ska får man leta, eller fråga någon om vägen. Tiden går, man börjar bli stressad, tårarna börjar komma. Man förstår att man inte kan komma i tid. Man åker, runt, runt. Fram och tillbaka, med sin cykel. Tänk om jag varit tvungen att gå? Det vill jag inte ens tänka på! När man äntligen kommer fram till kunden, som man aldrig träffat förut, är man sen. Kunden är inte så glad. Nu måste jag skynda mig! Ska till nästa kund och är redan försenad.

Hjälp! Var bor den kunden då? Samma visa! Hur ska jag hitta dit? Hur ska jag hinna? Man stressar på ännu mer, hela förmiddagen. Har man tur så hinner man få lunch i tid. Den tiden står också på planeringspappret. Sällan får man en hel lunch förrän det är tid att åka till nästa.

Eftermiddagen börjar med att leta nya adresser. Har en städning hos en kund, ska vänta på en annan personal, för vi skall vara två. Jag får vänta jättelänge! Vad ska jag göra? Jag kan ju inte åka därifrån! Måste stå kvar. Det kommer en personal. Hon är väldigt stressad. Blev försenad hos sin förra kund för att det hände en del saker ”som inte får hända”. Tiden räcker inte till!

Det är fruktansvärt hur det är! Vilken dålig planering! Ingen personal orkar i längden. Jag tycker lite synd om personalen som är fast anställd och gör så gott de kan fast planeringen inte fungerar.

Hur skulle det kännas för er om det var du som behövde hemhjälp. Som inte fungerar! Olika människor som kommer varje dag, ibland fyra–fem gånger varje dag. Eller har de glömt dig? Fel i bokningen! Själv blev jag sjuk av att jobba där. Kommer aldrig att kunna arbeta där igen. Men, kan inte släppa tanken på hur dåligt det fungerar och vilka brister det finns!

Varför gör ingen något åt detta? Det räcker ju inte att ta kontakt med verksamhetschef, områdeschef och ordförande för omvårdnad.

Vem har ansvaret?

Jag skulle aldrig släppa kontrollen om jag hade min mamma där.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons