Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi har liksom inte den möjligheten

8 oktober fanns i Arbetarbladet en artikel med rubriken ”Inte bilen under milen”. ”Gävle kommun ska underlätta för kommunanställda att undvika bilen i tjänsten och för invånarna att cykla och åka kollektivt”.

Annons

"Vi måste minska de korta bilresorna och de ska ersättas med gång, cykel eller kollektivtrafik. Vi vinner alla på det genom att vi sparar pengar, får bättre folkhälsa och spar vår miljö lokalt, regionalt, nationellt och globalt”, säger Cecilia Carlqvist, vd för gröna bilister.

Roger Persson (MP) skrev under kampanjen och kommenterade det hela med ”Men vi kan göra mer. Vi arbetar med en cykelplan och kollektivtrafiken är en del vi har jobbat med men som vi kan fortsätta prioritera”.

Både Carlqvist och Persson menar naturligtvis att deras förslag gäller Gävle och inte Gävle kommun. Gävle (staden) utgör endast 5 procent av kommunens yta. Vi som bor på de övriga 95 procenten av kommunens yta har liksom inte några praktiska möjligheter att ersätta vårt biltransporterande med gång, cykel eller kollektivtrafik.

Ville Carlqvist, Gröna bilister och Miljöpartiet göra en verklig insats för att minska bilåkandet skulle de arbeta för att förbjuda bilåkande och kanske till och med bilinnehav i Stockholm/Malmö/Göteborgsregionen där hälften av befolkningen bor och där hälften av bilparken finns, på cirka 10 procent av Sveriges yta. Där finns en utomordentligt väl utbyggd kollektivtrafik att utnyttja. De 50 procenten av befolkningen som bor på de övriga 90 procenten av Sverige har, med undantag av vissa städer inte den möjligheten.

Rolf Nylander,

Hedesunda

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons