Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi minskar klottrets värde

Annons

SVAR TILL

”Häpen morgon- pendlare”,

20 oktober

När det är fråga om olika former av skadegörelse är klotter det som orsakar oss mest kostnader, vi sanerar klotter för mer än 3 miljoner kronor varje år.

Varje klotterhändelse dokumenteras genom fotografering och polisanmäls. Vi bygger successivt upp kunskap om vilka individers ”taggar” som förekommer och tillsammans med polisen ber vi ertappade klottrare om ersättning när de hamnar inför rätta.

Låt oss till att börja med göra tydligt, det är Tågkompaniet som avgör hur våra fordon ska se ut på utsidan. Hade vi velat att de skulle skina av färgsprakande graffiti hade vi beställt målning av någon av de aktiva graffitimålarna. Nu är det inte så, våra fordon ska se ut som de gör när de är rena och fria från klotter.

Valet är vårt och inte uppe för diskussion.

De personer som väljer att klottra på våra tåg gör det för att få uppmärksamhet. Uppmärksamheten får de genom att deras ”tags” (signaturer) syns på fordonen. Ofta står förövaren och fotograferar sina verk när tågen kommer åkande, fotografierna läggs sedan ut på nätet som trofé. En klottrare med många tags på nätet blir berömd och beundrad, ju mer skadegörelse desto större ego.

Av det skälet vill vi inte köra med fordon som klottrats, de ska omgående till verkstad för att saneras. Tyvärr går det inte alltid att åstadkomma det omedelbart. Den morgonen, till exempel, hade signaturen ”Häpen morgonpendlare” fått åka buss till jobbet om vi skulle ha sanerat bums. Alltså vidtar vi den näst bästa åtgärden, vi målar över klottret så att dess värde (för klottraren) minskar.

Så blir det alldeles tydligt, vi tillåter inte graffiti på våra fordon. Våra anställda utför ett uppdrag som går ut på att minska skadegörelsens värde för klottraren.

Slutligen: Det var ett lovvärt och bra initiativ att ringa polisen när du såg en klottrare. Nästa gång kanske det inte är fråga om en lokförare som agerar på vårt uppdrag. Det kan vara skarpt läge, skadegörelse pågår. Då är det bra med vakna medborgare som engagerat tar tag i verkligheten och om möjligt förhindrar förstörelsen av våra tåg.

Mats Gustafsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons