Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi vill att våra liv ska fungera

/


Att det är problem med parkeringar både för patienter, besökare och personal vid Gävle sjukhus är ingen nyhet.

Annons

Redan för ett år sedan drogs planerna upp för att avgiftsbelägga personalparkeringarna vid Gävle sjukhus. Syftet var naturligtvis att man skulle slippa anlägga fler parkeringar. Och redan under vintern påbörjades arbetet med de nya parkeringsautomaterna. Ryktena surrade på sjukhuset bland personalen men ingen information kom. Tills helt plötsligt då det nyupptäcktes att sjukhusområdet låg på en vattentäkt. Ve och fasa eller jippi? Som av en händelse släpptes information om planerna på en avgiftsbelagd parkering och den försvårande omständigheten att vi-ligger-på-en-vattentäkt samma dag.

Inga beslut kunde tas om någonting, varken om nya akuten, ett nytt cancer-centrum eller parkeringshus till personalen.

Och om det skulle komma ett beslut så blir det inte förrän närmare sommaren. Det enda ovanliga i det beskedet var att ledningen inte försökte kamouflera vad de alltid har gjort, nämligen att släppa beslut som är impopulära och obekväma direkt inför semestern. Det vet vi av erfarenhet för det har hänt många gånger förr. Vilka jobbar då? Vikarier som inte kan ifrågasätta och en, i stort behov av semester, uttröttad personal.

Är man i behov av att åka bil ska parkeringen kosta minst 500 kronor i månaden. Behöver man bil då och då planeras kostnaden bli mellan 2040 kronor/dag. Det är dyrare än att stå parkerad nere på stan. Hur tänkte man då? För även om man cyklar 300 dagar om året så ska man kunna använda bilen då och då utan att straffas för det.

Sen är det ju inte gratis att åka kommunalt heller. I vissa fall så tjänar man ingenting på att åka kommunalt i stället för bil. Och åker man bil (eller cyklar) så slipper man mycket tidspress. I vårt yrke så vet man ju inte när man får sluta patienterna blir ju inte sjuka efter vårt schema. Att egentligen sluta klockan 22.00, men det blev klockan 23.00, vara hemma till klockan...Ja, vadå? För då gick inga tåg eller bussar längre. Eller tänker Region Gävleborg tillhandahålla övernattningsrum?

Personal som bor långt från sjukhuset, för dem är det inte ens säkert att det finns kommunala alternativ. Vad ska de göra? Flytta? Många som jobbar är föräldrar och hur är det tänkt att det ska gå ihop för dem som måste lämna på förskola innan jobbet?

Nionde februari i år kom en rapport om att vårdpersonal jobbar deltid, inte av val, utan på grund av den tunga och stressiga arbetsmiljön. Alla forskning visar också på betydelsen av att varva ner när man kommer hem och på en god nattsömn. Men om man kommer hem klockan 23.30, varvar ner och somnar klockan 0.30 och stiger upp klockan 4.30 hur pigg är man då när man jobbar utan rast, lunch och kisspaus? Man klarar det ett tag men inte i långa loppet, det förstår ju var och en. Det är i alla fall inte synonymt med Regionens honnörsord ”patientsäkerhet”.

Region Gävleborg har svårt nog att rekrytera medarbetare, läs sjuksköterskor, att jag tycker att man inte kan kosta på sig att försvåra för människor att ta sig till sitt arbete. Dessutom anser jag, i jämlikhetens namn, att medarbetare på Gävle sjukhus inte ensamma ska behöva betala för sin parkering. Hur är det på andra ställen i regionen? Hudiksvall, Söderhamn, Los, Betalar personalen vid hälsocentralen i Kilafors också 40 kronor om dagen för en parkeringsplats?

Vi förstår miljövinsten med att åka buss, vi förstår hälsovinsten med att cykla men…Vi vill också att våra liv ska fungera. Det kan inte vara meningen att man ska straffas för att man bor en bit utanför Gävle och att man måste gå upp klockan 04.00 för att hinna med tåg eller buss för att man kanske inte har råd att betala de där extra 500 kronor för en parkeringsruta. Dessutom är det inte säkert att det finns en parkeringsplats trots inbetald månadsavgift, speciellt inte på eftermiddagarna.

Om man bor i Hofors, varför ska man då åka buss till Gävle när det är närmare till Falun och där man dessutom betalar mycket mer i lön? Att avgiftsbelägga parkeringen kan knappast gynna den redan nu svåra personalrekryteringen. Om man inte kan locka med hög lön, kort arbetstid och fria måltider behöver man väl åtminstone inte avskräcka folk att söka jobb här genom att ta betalt för parkeringen!

Medarbetare med bil och cykel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons