Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Apple glömde bort att kvinnor har mens

/

Annons

I oktober 2014 presenterade flera av Silicon Valleys tyngsta investerare en gemensam satsning: mensappen. Sammanlagt 140 miljoner kronor petades in i bolaget Glow som utvecklat en app för att registrera kvinnors menstruation och sexliv. Mensappen blev en total succé och står i dag för en femtedel av de 50 mest populära hälsoapparna.

Men storheten i mens­appar hade helt gått Apple förbi den där dagen då investeringen i Glow blev känd, visar ett reportage i DN.

Samma år som Glow blev Silicon Valley-investerarnas nya kelgris hade Apple hoppat på den nya hälsotrenden om kroppsliga mätningar. Det innebar en storsatsning på ”den mätbara kroppen”, appar som mäter kroppsfunktioner som sömn, vikt, kaloriförbränning och puls. Allt för att ge sina användare en större förståelse för sina kroppar.

En manlig kropp, vill säga.

Apple glömde nämligen den lilla detaljen att mäns och kvinnors kroppar fungerar olika. Och kvinnor har mens. Något som borde göra dem optimala som målgrupp för att registrera information om kroppen. Särskilt eftersom en sådan kunskap kan hjälpa kvinnor att bättre förstå sin menscykel och när under månaden hon har störst möjlighet att bli gravid.

Alla otaliga små mens­kalendrar som barnmorskor har delat ut på sina mottagningar under åren, där man med ett litet kryss ska fylla i när man har mens eller noterar PMS. De känns ljusår bort sedan mensapparna gjorde entré.

Så varför missade Apple det här med mens i sin storsatsning på den mät­bara kroppen?

Troligen har få av teknikindustrins utvecklare gått hem från ett barnmorskebesök med ännu en liten pappersmenskalender nerknölad i plånboken som sedan ligger där i flera år, oanvänd mellan kvitton och klippkort på kaffe­kedjan.

Majoriteten av teknik­utvecklarna i branschen är nämligen män. Att majoriteten av Apples appanvändare är kvinnor tycks inte har hjälpt dem att fundera över vilka behov som deras teknik skulle kunna tillfredsställa.

Appar för mode och bantning var däremot branschen snabb med att ta fram. Med andra ord, nidbilden av kvinnors intressen och behov.

2014 var 70 procent av Apples anställda män. Inom de tekniska yrkena så mycket som 80 procent. Det är inte svårt att gissa sig till att teknikutvecklarna tar fram produkter ut­ifrån sina egna behov. Är det mest män vid utvecklingsbordet saknas det troligen en djupare insikt i vilken revolution det kan vara för en kvinna att lättillgängligt kunna analysera vad som pågår i de nedre regionerna.

Att ha koll på sin ägglossning kan vara skillnaden mellan att bli med barn eller att inte bli det. Men en mensapp kan också, tack vare data från hundra­tusentals användare som varje månad loggar sin menscykel och kroppsliga symptom, ge en bredare analys om humörsvängningar som PMS, huvudvärk och svullnad i relation till en kvinnas menscykel.

Och där någonstans, i takt med att ett ord som livmodersslem upprepades minst fem gånger under Glows apprelease, gick det upp för den världs­ledande teknikjätten att de missat menståget.

Tråkigt bara att det ska behövas en plötslig insikt om menstruerande kvinnors köpkraft för att ett av världens största och mest inflytelserika företag ska få upp ögonen för sprängkraften i lite vanligt livmodersslem.

Mer läsning

Annons