Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara en vanliga dag i tågsverige

/
  • Sprickor i rälsen är det senaste i raden av den svenska järnvägens problem.

Annons

Snart sagt ingen blir förvånad längre rörande negativa nyheter som handlar om våra järnvägar och den svenska tågtrafiken. Vi är vana, luttrade så till den milda grad att tågåkandet förväntas innebära förseningar och därmed bör bokas med marginaler för signalfel, lövhalka, solkurvor och helt vanlig svensk vinter.

Så när SVT rapporterar om att det finns sprickor i hundratals kilometer räls, att Trafikverket vetat om det eftersom företaget som levererat rälsen noterat ett produktionsfel på räls man levererat mellan 1976 och 1982, att rälsen med sprickor i borde ha bytts ut redan på 90-talet men att så inte skedde, är det bara ytterligare en vanlig dag i tågsverige. Mer förvånande hade varit om det inte hade funnits sprickor i rälsen och den hade bytts ut i tid.

Sprickor i rälsen innebär sprickor i säkerheten. I värsta fall kan den felkonstruerade rälsen leda till urspårningar enligt Trafikverket. Urspårningar innebär fara för liv. Det verkar dock inte någon i tågsverige ha brytt sig nämnvärt om av de som visste. Istället har man tillåtit att operatörerna tutat och kört i upp till 200 kilometer i timmen på vad som av allt att döma är tickande bomber.

Den felkonstruerade tågrälsen producerades vid Domnarvet. Att rälsen har fått ligga kvar 20 år efter sitt bäst före datum handlar om pengar. Det finns inte, och fanns uppenbarligen inte ekonomi som tillät rälsbyte.

"Vi har en väldigt sliten anläggning i hela landet" säger Morgan Rehn, avdelningschef inom Trafikverket som SVT intervjuat rörande det faktum att man från Trafikverkets sida känt till produktionsfelet och trots detta låtit rälsen ligga kvar.

Nu lappar man och lagar räls runt om i Sverige, när sprickorna blir för stora i den aktuella rälsen, byts de delarna av rälsen ut. Men, åter igen, rälsen med konstruktionsfel skulle egentligen ha bytts ut redan på 90-talet.

Så när Trafikverkets representant säger till SVT att man byter ut räls innan sprickorna blir för stora och lugnande säger att det inte är någon fara, är det tyvärr svårt att tro honom när vi lägger ihop denna räls med årtionden av brister i underhåll, trängseln som redan finns på spåren och den allmänna vanvården av det svenska järnvägsnätet som redan är vida dokumenterad. Rehn konstaterar ju för övrigt dessutom själv att vi har en väldigt sliten anläggning i hela landet.

Regeringens tågpeng framstår tyvärr som en lika tillräcklig lösning på problemen med den svenska järnvägen som att laga räls och med hjälp av ett tuggummi. Årtionden av vanvård och märkliga politiska beslut rörande järnvägsnätet kommer inte att gå att lösa i en handvändning.

Det kommer dröja innan svensken i likhet med schweizaren kan hoppa på ett tåg och bli förvånad om det inte avgår och kommer i tid.

Mer läsning

Annons