Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilen med nio liv

/
  • Fortsättning följer. Ännu ett kapitel i följetongen om biltillverkaren Saab läggs nu till handlingarna. På måndagskvällen säkrade Saab ett avtal värt miljarder med den kinesiska biltillverkaren Hawtai. Saabs ordförande och vd Victor Muller pustar ut. Ännu en gång. Likt katten tycks även Saab ha nio liv.

Annons

Lättnaden är påtaglig i Trollhättan i dag. Det handlar totalt om drygt 8 000 jobb i Västra Götaland som åtminstone tillfälligt räddats. På måndagskvällen kom beskedet att biltillverkaren Saab efter många sorger och lika många bedrövelser fått till ett avtal med kinesiska Hawtai.

Hawtai väntas pumpa in miljarder i Saab (1,5 miljarder kronor enligt uppgift), vilket i så fall skulle lösa Saabs finansiella problem. I gengäld blir Hawtai delägare, med närmare 30 procent, i Saab. Uppgörelsen mellan bolagen innebär att Hawtai får tillgång till Saabs teknik och kunskap. Enligt Saab finns det dock ingen risk att de svenska jobben kommer att flyttas till Kina. Om det är ett fåfängt önsketänkande eller om det faktiskt kommer att innebära att jobben blir kvar i Sverige återstår än så länge att se. Fast till tidningen Dagens industri berättar en Saabkälla att Hawtai planerar att tillverka Saabmodeller på en fabrik i Inre Mongoliet. Något som kan innebära riktigt långa pendlingsavstånd för arbetarna i Trollhättan.

De enda små, små hindren för Saab just nu är godkännande från den Europeiska Investeringsbanken EIB, den kinesiska regeringen och den svenska regeringen. ”Bara en formalitet”, säger Saabs vd Victor Muller. Hm. Det känns som om vi har hört det förr.

Det har varit en mycket turbulent tid på Saab med underleverantörer som inte levererat eftersom de inte fått betalt och fabriken har stått stilla i flera veckor. Det har inneburit att försäljningen inte har gått så där fantastiskt lysande. I år har endast drygt 2 000 Saab 9-3 (den senaste modellen) sålts i Sverige. Att jämföra med Volvo V70 som under samma tid sålts i drygt 6 500 exemplar.

Nu säger Saab att bilproduktionen i Trollhättan förhoppningsvis ska vara igång inom en vecka. Saab reser sig alltså ännu en gång på tio.

Det är inte statens roll att driva en bilfabrik. Men, det är statens roll att vara med och se till att alla möjligheter finns för att forskning och utveckling bedrivs för att utveckla bilindustrin åt ett mer miljöinriktat håll. Staten ska inte finansiera, men finnas som stöd, för utveckling av industrin, när det gäller export och när det gäller att rätt kompetens finns när företagen söker folk.

Fast när rösterna höjs och blir känslomässigt höga måste vi påminnas om att verkligheten är sådan, att om ingen vill köpa bilarna, då lär det inte spela någon roll hur mycket pengar som pumpas in i företaget. Företag måste producera varor som är attraktiva för försäljning.

Vill ingen köpa det som produceras är all extra finansiering inget annat är konstgjord andning.

Mer läsning

Annons