Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Börja träna!

/
  • Tränar för hälsan. Motion ska var roligt. Det gör det lättare att hålla igång.

I år tänkte vi på ledarsidan hjälpa dig lite på traven för att fatta rätt beslut inför det nya året. Artikelserien har vi döpt till ”Nyårslöftet”.
Förhoppningen är att hjälpa dig hitta motivationen till att unna dig ett lite bättre liv.
Under de kommande dagarna kommer vi därför avhandla tre viktiga områden för bättre hälsa och längre liv.

Annons

55 procent av alla Gävleborgare är överviktiga eller lider av fetma. Det är naturligtvis inte alls bra. Framför allt är det väldigt synd, eftersom det innebär att 55 procent av alla som bor i vårt län lever ett mycket sämre liv än de skulle kunna göra.

Att så är fallet är dock inte konstigt. Stillasittande jobb, skiftjobb, snäva tidsmarginaler i vardagen och en skön soffa att sjunka ner i vid slutet av dagen gör det så himla lätt att strunta i att ge kroppen vad kroppen behöver; motion.

Vår kropp behöver 30 minuter motion om dagen för att fungera friktionsfritt. 30 minuter är, på det hela taget, inte särskilt mycket. På många arbetsplatser är lunchrasten 60 minuter och kanske har ni som vi på Arbetarbladet även rätt till totalt 30 minuter rast per dag fördelat på två tillfällen? Brist på tid är ofta en ursäkt vi använder när det verkliga skälet kanske i stället är brist på motivation att motionera.

Enligt Stefan Rössner, professor vid överviktsenheten på Karolinska institutet, kostar vår övervikt samhället årligen runt 15,1 miljarder kronor i förlorade arbetstimmar, sjukskrivningar och sjukvård.

Det borde vara alla argument som behövs för att stat, kommuner och landsting ska ägna sig åt ett förebyggande folkhälsoarbete. Det betyder också att intelligenta arbetsgivare hjälper till att motivera sina anställda att motionera. Friskvårdspengar, möjlighet att kanske en dag i veckan använda en timme till träning och sporrande friskvårdstävlingar är inte kostnader. Det är långsiktiga investeringar i sin personal som på sikt även utgör en investering i verksamheten.

Övervikt och fetma handlar inte först och främst om det yttre. Övervikt och fetma är onödig belastning på leder, riskerar ge dig hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och typ 2 diabetes. Övervikt och fetma är helt enkelt farligt. Men det vet vi ju. Precis som vi vet att det är farligt att röka. Så det är ju tyvärr ett argument som inte biter.

Träning ger dig mer ork och kraft att göra allt det andra som är roligt i livet. Det kanske är mer gångbara argument för varför vi alla borde röra oss lite mer.

Vad är då motion? Motion är mycket. Motion är att gå i rask takt till jobbet eller ta cykeln i stället för bilen. Motion är en trevlig och uppfriskande promenad med någon du tycker om. Motion är att dansa sig svettig. Och viktigast av allt; motion ska vara roligt, det gör det lättare att hålla igång en bra vana, så försök hitta det just du tycker är roligt. Vad du gör är mindre viktigt än att du faktiskt gör det.

Fördelarna med motion är många:

Du känner dig piggare.

Du går ner i vikt, eller omfördelar fett till muskler.

Du minskar risken för onödiga sjukdomar.

Du orkar mer.

En vecka har 168 timmar. 30 minuter per dag är inte någon omöjlighet. Att klämma in något träningspass per vecka borde tiden också räcka till. Att ta sig tid att träna är att investera i ett lite bättre liv.

Mer läsning

Annons