Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carina drabbas av en misslyckad miljöpolitik

/
  • Carina Wojahn är en av dem som drabbas när Upplands lokaltrafik drar in flera av tågstoppen mellan Tierp och Gävle.


"Jag får börja ta bilen igen, det gjorde jag när jag jobbade inom hemtjänsten. Det är dyrt med bensin och sämre för miljön. Jag har tidigare varit en bilmänniska men vant mig med att åka kollektivt".

Annons

Så säger Carina Wojahn från Marma som Arbetarbladet träffar på Upptåget. Hon pendlar till lärarjobbet i Gävle. Men när vintertidtabellen börjar gälla upphör flera av tågstoppen i Marma. Då måste hon ta bilen för att hinna i tid till jobbet.

Tydligare än så här kan inte en misslyckad miljö- och glesbygdspolitik beskrivas.

Vi vet att vi måste ställa om. Vi vet att bilresorna måste ner samtidigt som det kollektiva resandet måste upp om vi ska ha en något sånär välmående planet att överlämna till våra barn. Men utsikterna är svaga om inte hela samhället är med på förändringen. För samtidigt som de flesta politiker är ense om att klimathotet måste tas på allvar minskar samhällsservicen i glesbygd. Och det här hänger ihop, för det går inte att bedriva en trovärdig miljöpolitik om inte hela landet är inkluderat.

Det är lätt att sitta i Stockholm och vifta med pengapåsar och hårdare regler när de som berörs finns långt borta, när de som berörs nästan inte finns i medvetandet, mer än som något exotiskt ursprungsfolk.

För att ställa om vårt gemensamma samhälle måste alla delar av samhället vara med. En mycket viktig del i denna omställning är kollektivtrafiken som vi måste säkerställa är utbyggd över hela landet. Det är ett samhälleligt ansvar som inte bör bygga på krassa marknadsprinciper.

Kollektivtrafik handlar inte bara om miljö. Kollektivtrafik handlar om samhällsbygget. Ska vi kunna ta oss till våra arbeten och utbildning måste kollektivtrafiken fungera. Vi måste se sambanden. Om vi satsar på områden som barnomsorg, hemtjänst – och kollektivtrafik – då hjälper vi hela samhället. Även företagandet och tillväxten.

Det ironiska i beskedet att Upplands lokaltrafik nu väljer att dra in flera stopp på orterna mellan Tierp och Gävle är att bolaget så sent som i höstas genomförde en kampanj för att få "vanebilister" att åka kollektivt, genom att erbjuda dem att åka tåg eller buss gratis under en begränsad tid. "De som sällan eller aldrig reser med buss eller tåg tror att det är mycket krångligare och tar längre tid än vad det faktiskt gör", förklarade projektledaren för Arbetarbladet i slutet av sommaren.

Frågan är hur sugna dessa presumtivt nya kollektivresenärer nu är på att skippa bilen när möjligheterna att resa kollektivt blir allt krångligare. En kvalificerad gissning är: antagligen inte supersugna.

Carina Wojahn är alltså en före detta vanebilist som blivit kollektivresenär. Hon kunde vara ett gott exempel på hur samhället lyckats ställa om. Men när kollektivtrafikens samhällsansvar sviktar blir hon nu bilist igen. Så länge som inte alla delar finns med i det svenska miljöarbetet blir ett steg framåt två steg tillbaka.

LÄS ÄVEN: Befria oss från biljetterna

LÄS ÄVEN: En viktig pusselbit

LÄS ÄVEN: Hur skövlingen av regnskogen hänger samman med Maslows behovstrappa

Mer läsning

Annons