Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det svider i välfärdshjärtat

/
  • Villkoren för taxichaufförerna har blivit allt sämre. Det är inte ovanligt att chaufförerna tvingas jobba mer än 200 timmar i veckan för att få ihop en dräglig lön.


Ni kanske har sett banden på backspeglarna?

Varje dag under en minut, någon gång mellan 12.00 till 12.15, står bilarna stilla. Banden och de stillastående taxibilarna är en tyst manifestation. En manifestation för bättre villkor.

Annons

Villkoren för taxichaufförerna har blivit allt sämre. Det är inte ovanligt att chaufförerna tvingas jobba mer än 200 timmar i månaden för att få ihop en dräglig lön. 200 timmar – i månaden, och vissa alltså mer än så.

Det här rapporterar Ekot om i en aktuell granskning. Bakgrunden är avregleringen av taxibranschen under 1990-talet. 20 år senare är konkurrensen om kunderna total. Många bolag saknar kollektivavtal, och utan kollektivavtal finns inga minimilöner. I Ekots granskning framkommer det att många taxichaufförer arbetar enbart på provision. En provision som inte ger särskilt mycket i plånboken. Villkoren är som sämst i storstäderna, men oron är stor att de usla villkoren smittar resten av landet.

Men det som verkligen svider i välfärdshjärtat är att de samhällsbetalda resorna, det vill säga färdtjänst, skolskjutsar, sjukresor, har dumpat villkoren. Lägst pris vinner upphandlingarna. Och som alltid: det är någon annan som får betala. I det här fallet de anställda chaufförerna, och i det långa loppet: resenärerna, våra barn, sjuka, äldre. Kombinationen "transportera sköra människor" och "chaufförer som ständigt måste stressa för att hinna med nästa körning" är en olycklig kombination. De sköraste i vårt samhälle riskerar att inte få det bemötande de har rätt till.

Samtidigt är det alltid någon som vinner på att dumpa villkoren. Nyligen genomfördes en ny storaffär inom taxibranschen. Det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital köpte svenska Fågelviksgruppen, och med det bland annat Taxi Stor och Liten, som har sin verksamhet i Gästrikland och Norduppland och som är de som vann den senaste upphandlingen av de samhällsbetalda resorna i vårt område. HIG Capital äger bland annat den amerikanska restaurangkedjan Hooters, vars främsta varumärke är unga lättklädda servitriser. Men nu är alltså tanken att göra pengar på svenska taxibilar. Att HIG Capital förväntar sig vinst på verksamheten bör vi se som självklart, och är antagligen något som kommer att märkas för de anställda chaufförerna.

Avtalet för de samhällsbetalda resorna i vårt län går ut nästa år. Så inom kort kommer en ny upphandling att ske. Förhoppningsvis (fast inte så säkert) ser beställaren, det vill säga våra lokala politiker, till annat än priset. Löner och arbetsvillkor bör intressera inte bara de anställda chaufförerna utan även de som har att besluta om våra gemensamma skattemedel. Nu tyder mycket på att de helt enkelt blir tvingade till det. För efter rapporteringen om taxichaufförernas villkor säger civilminister Ardalan Shekarabi (S) till Sveriges radio att han vill se en förändring i kraven vid offentliga upphandlingar så att kollektivavtal blir ett krav. "Det ska vara en självklarhet. Vi ska inte bidra till social dumpning när våra skattepengar används till att köpa tjänster", säger civilministern till Ekot.

Ja, visst är det en självklarhet. Men att det skulle ta 20 år för våra socialdemokratiska politiker att inse det – det är något som är väldigt svårt att förstå, och samtidigt svårt att förlåta.

Mer läsning

Annons