Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det tudelade arbetslivet

/
  • Gävle kommun tagit beslut om att de delade turerna inom omvårdnad ska bort. Nu blir Hedesunda pilotområde.

Du går till jobbet innan solen har gått upp. Sedan slutar du inte förrän det är dags att gå till sängs. Men du får bara betalt för åtta timmar. Det är vardagen för många som arbetar delade turer.

Annons

Delade turer är i mångt och mycket en fråga som berör anställda i arbetaryrken, och allra främst kvinnor i arbetaryrken. Dubbelt så många kvinnor som män har delade pass, 100 000 kvinnor mot 50 000 män. Vanligast är delade turer inom yrken som transport och omvårdnad (läs busschaufförer och omsorgspersonal).

Vilka andra yrkesgrupper skulle gå med på dessa arbetsvillkor? Hur många tjänstemän skulle utan att knorra spendera hela dagarna – och sedan kvällarna – på, eller i nära anslutning till, jobbet? Jag gissar: inte många.

I Gävle kommun har i alla fall politikerna tagit beslut om att de delade turerna inom omvårdnad ska bort. Men samtidigt har man att förhålla sig till ett tidigare beslut om att alla inom omvårdnad som vill ska erbjudas heltidstjänster. Det här leder till att det blir krångligt att få ihop scheman, och det riskerar att bli ganska dyrt. Personal kostar. Schyssta arbetsvillkor kostar.

Nu blir Hedesunda pilotområde för kommunens försök att slopa delade turer. På vård- och omsorgsboendet Ängslyckan i Hedesunda arbetar i dag 40 personer, en bemanning som kommer att öka med nio personer. Allt för att få ihop de anställdas scheman, utan att de ska behöva gå delade turer. Försöket ska pågå under ett års tid.

Men det finns en oro hos personalen att det inte alls kommer att bli bättre, utan tvärtom sämre. Att personalen under de timmar på passet då det inte är lika mycket att göra kommer att behöva åka de fyra milen till Gävle för att täcka upp om det är någon sjukfrånvaro på boendena där. En oro som till viss del är befogad. För som sagt: personal kostar.

Tanken med heltidsbeslutet och att slopa delade turer är såklart att arbetsvillkor och arbetsmiljö ska bli bättre. Inte sämre. Kommunen har ett styvt jobb att göra för att få scheman och arbetsmiljö att gå hand i hand. I slutändan handlar det om resurser. Hur mycket vi är villiga att satsa på omvårdnad av våra äldre. Hur mycket vi tillåter personalen att kosta. Tyvärr har resurstilldelningen under många år stramats åt. Trots att vi blir allt fler äldre i samhället har inte antalet anställda ökat i samma utsträckning.

Delade turer är dock inget nytt på arbetsmarknaden, det har funnits länge. Men under 1980-talet jobbades de bort för att sedan återkomma och öka i antal under 1990-talet. Sedan dess ligger de på en hög nivå. För hög.

Visst finns det anställda som upplever delade pass som något positivt. Det finns tid mitt på dagen för att till exempel gå ut med hunden eller gå i affärer. Men, det är inte alla som bor så nära jobbet att de hinner hem under den ofrivilliga timslånga rasten, eller har någon som helst lust att ha den där fria, obetalda tiden under dagen. De allra flesta som arbetar delade turer upplever nog i stället att de jobbar från tidig morgon till sen kväll. Utan att få betalt för alla timmar.

Det är positivt att Gävle kommun nu äntligen tar tag i frågan om delade turer. Men det är svårt att låta bli att fundera om det här problemet ändå inte hade varit löst för länge sedan, om det handlat om någon annan grupp i samhället än den alltid så styvmoderligt behandlade gruppen arbetarkvinnor.

Mer läsning

Annons