Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Du och jag och McDonalds

Annons

Regeringen ville hjälpa in unga på arbetsmarknaden. Och sänkte arbetsgivaravgifterna för företag som anställer ung arbetskraft. Företag som McDonalds, som ändå alltid anställer ung och billig arbetskraft för att kränga hjärtinfarktsmål till svultna konsumenter.

Fullt rimligt enligt regeringen. Fullkomligt orimligt enligt många andra. Av det enkla skälet att det handlar om en kostsam metod som enligt flertalet studier inte ens skapar särskilt många nya arbetstillfällen.

Politik skulle dock inte vara politik utan en fäbless för ideologsikt grundad principfasthet som ignorerar rationella motargument baserade på bland annat forskning. Så därför försvarar också regeringen följaktligen de sänkta arbetsgivaravgifterna för företag som anställer ungdomar. Trots att det handlar om rabatter på anställningar som skulle existerat även utan de sänkta arbetsgivaravgifterna.

Det innebär att regeringen med andra ord anser det vara fullt rimligt att satsa dyra pengar på statlig sponsring av enskilda företag. I stället för att lägga pengarna på insatser som faktiskt skulle kunna bidra till att sänka ungdomsarbetslösheten.

För precis så använder regeringen skattekronorna; du och jag subventionerar nu bland annat McDonalds. Jobben har inte blivit fler. Men regeringen har däremot gjort redan lönsamma McDonalds än mer lönsamt.

Med dina och mina pengar.

Mer läsning

Annons