Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelstöten som träffade i luften

Annons

Det sker en mycket stark tillväxt i restaurangbranschen visar siffror från SCB.

Ni kommer väl ihåg Dubbelstöten? Alliansens och restaurangarbetsgivarnas kampanj mot socialdemokraternas vallöften att dels ta bort den generella sänkningen av arbetsgivaravgifter för unga, dels återställa restaurangmomsen till tidigare nivå. Enligt kampanjförespråkarna skulle mängder av restauranger gå i konkurs, och tusentals anställda inom restaurangbranschen skulle förlora sina jobb om socialdemokraternas vallöften blev verklighet.

Nu blev det en rödgrön valseger och den generella sänkningen av arbetsgivaravgifterna för unga slopades, samtidigt är restaurangmomsen fortfarande på en låg nivå, men någon kris i restaurangnäringen går inte att se.

Tvärtom.

Den senaste statistiken från Statistiska centralbyrån, SCB, visar en mycket stark tillväxt i resturangbranschen, även i ett historiskt perspektiv. Vi lägger pengar på utemat som aldrig förr.

Restaurangmarknaden omsatte förra året 119 miljarder kronor inklusive moms. Fortsätter ökningstakten på samma sätt resten av året som den har ökat hittills i år hamnar omsättningen för hela 2016 på drygt 126 miljarder kronor.

Kris och panik och dubbelstöt? Inte riktigt.

Att restaurangarbetsgivarna gick all in med Dubbelstötskampanjen är såklart förståeligt, de vill ha så hög vinst som möjligt, men att ledande politiker så hårt drev arbetsgivarnas frågor är mer tvivelaktigt. Det parti som allra hårdast drev Dubbelstötskampanjen var Centerpartiet. Att vi i dag ser före detta partiledaren Maud Olofsson som ordförande för restaurangarbetsgivarna, Visita, och partiets tidigare andre vice ordförande, Anna-Karin Hatt, som vd för tjänsteföretagsarbetsgivarna Almega, är något som borde få väljarna att lyfta på ögonbrynen om det hade handlat om vilket annat parti som helst, men är så planenligt att det ses som ett självklart led i partiets politik. Det var länge sedan Centerpartiet stod på arbetstagarnas sida. Centerpartiet är numer ett arbetsgivarparti, ett renodlat högerparti.

Den generella sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga var en mycket dyr reform, enligt experterna, som Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, kostade varje nytt jobb som reformen skapade minst 1,6 miljoner kronor. Ungdomsarbetslösheten minskade dock inte. Däremot blev avgiftssänkningen en vinstmaskin för branscher där många unga redan arbetar, som snabbmatsrestaurangerna. Nu har den sittande regeringen alltså återställt arbetsgivaravgiften till normal nivå, och nu, på något outgrundligt sätt minskar ungdomsarbetslösheten.

Någon dubbelstöt inträffade aldrig. Däremot ett hårt kampanjarbete, där borgerliga politiker tog stort ansvar för arbetsgivarsidan. Ett arbete de i efterhand fick god betalning för.

Mer läsning

Annons