Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eau de Björklund

/
  • Regeringen presenterade i går sitt förslag till en ny skollag. Men mycket av innehållet luktar redan föråldrat.

I går presenterade regeringen sitt förslag om ny skollag. En lunta vars innehåll delvis varit känt sedan tidigare och som onekligen utgör ett ambitiöst försök till juridisk kursändring av den svenska skolan.

Annons

Tyvärr är förslaget om ny skollag inte ett blocköverskridande förslag. Vilket i och för sig inte är udda på något vis. Skolan är tyvärr en samhällsinstitution som fått vänja sig vid att förutsättningarna för verksamheten varierar i samma takt som färgen på regeringen skiftar.

Men skollagen hade tjänat på att vara ett blocköverskridande lagförslag, eftersom skolan och dess kvalitet är ett svenskt konkurrensmedel. Bra skola och utbildning, bra förutsättningar för att klara oss i den globala konkurrensen. Därför är också skolan ett alldeles för viktigt politikområde för att tillåtas vara annat än präglat av blocköverskridande politik. Men tyvärr är skillnaderna mellan opposition och regering stora ifråga om synen på hur den svenska skolan bör utformas. Och därför blev det alltså ett blått paket som levererades den här gången.

Delar av innehållet är positivt. Rätten att överklaga beslut stärker elevens position i förhållande till skolan precis som det faktum att Skolinspektionens befogenheter vidgas.

Det är bra förändringar av det enkla skälet att medelmåttighet inte är tillräckligt i sammanhanget. Skolåren är alldeles för viktiga för den enskildes och därmed också samhällets framtidsförutsättningar för att vi ska kunna acceptera något annat än bra skolor och bra lärare.

I skollagen ska nu bland annat disciplinära åtgärder som utvisning ur klassrummet och avstängning från undervisning regleras.

Vilket riskerar att bli den billiga lösningen som får ersätta den verkliga lösningen, för skolor som lever under tyngden av kommunala sparkrav.

Elever med problem är elever i behov av långt mer omfattande insatser än avstängning. Om eleven och elevens behov ska vara i fokus måste det även gälla elever som hamnat snett. Som lagförslaget nu är formulerat riskerar avstängning bara att bli substitut för åtgärder som ger långsiktigt resultat.

Delar av förslagen i skollagen kan dessutom summeras enklast på följande sätt; 2009 är det omoderna modernt igen. Tillbaka är bokstavsbetygen från A–F, precis som när mormor var liten. Tillbaka är tanken om att vi ska bliva vid vår läst, genom skrotad möjlighet att läsa upp betyg på Komvux. Det är att lämna unga människor som vill mer i sticket.

Mer läsning

Annons