Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"En humoristisk film som ger lust att besöka oss"

/
  • Debatten om filmen

Annons

När jag tillträdde min tjänst som Näringslivschef i Gävle kommun i augusti förra året, så var Destination Framtid en av mina första arbetsdagar. Det är en uppskattad mötesdag då besöksnäringen samlas för att förkovra oss för att tillsammans kunna utvecklas och bli mer samspelta. Nyckel till framgång är att vi gemensamt måste bli mycket bättre på att visa upp ett gott smörgåsbord, som sedan gäster kan plocka sina delikatesser ifrån. Allt enligt den strategi som tagits fram tillsammans med aktörer inom besöksnäringen, Gästbok Gävle.

Det togs fram en film. Gävle – destinationen alla talar om. En film som på ett enkelt och humoristiskt sätt skulle visa oss vad mycket som faktiskt finns i vårt område. Filmen togs emot med stora applåder och många skratt. Nämnas bör att det var vi, Näringslivsenheten och inte Johan Adolfsson på KLK, som lät beställa produktionen av filmen. Att man kan tolka det som att Afrika omnämns som ett land är olyckligt. Det kunde vi ha uttryckt tydligare. 

Då vi kände att filmen kunde fylla en roll även utanför Destination framtid tog jag beslutet att låta den finnas för allmän beskådning. Det framgår i slutet på filmen att den var framtagen för ett speciellt tillfälle. Det hade med facit i hand kunnat göras tydligare. Jag står fast vid att det är en humoristisk film som ger lust att besöka oss. Det baserar jag inte minst på de positiva kommentarer som jag fått i sociala medier.

Marknadsföring är något som berör. Jag har ett långt förflutet inom besöksnäringen där jag jobbat med att marknadsföra allt från charterbolag till länder som Norge och Danmark. Att jag nu fått den stora äran att vara med och jobba med Gävle som destination är något som jag är mycket stolt och glad över. Jag kan verkligen hålla med om att Gävle är långt ifrån så känt som man kan önska. Men helt klart så finns massor av spännande produkter att berätta om för potentiella gäster. För att lyckas med det krävs som sagt, att vi jobbar tillsammans för att bli en destination mer värt ett besök. En öppen dialog där vi ger och tar utifrån våra olika roller. Konstruktiv kritik får självklart sitt utrymme här!

 

Andréas Näsman, Näringslivschef

Gävle kommun

Svar:

Först och främst; att Afrika benämns som ett land i denna numera omtalade film rörande Gävle är inte en tolkningsfråga. Det är ett faktum.

"Filmen togs emot med stora applåder och många skratt." skriver Näsman. Han fortsätter "Jag står fast vid att det är en humoristisk film som ger lust att besöka oss. Det baserar jag inte minst på de positiva kommentarer som jag fått i sociala medier." Skrattat åt filmen har väldigt många onekligen gjort även de senaste dagarna. Jag förstår att ni, som producerat detta med skattemedel och publicerat det hela, känner er nödgade att försvara era beslut. Det gör dock inte filmen bättre. Hur filmen uppfattas av omvärlden är vidare inte något som avgörs av Gävle kommun, utan av alla de som tittar på filmen. Sägas kan också att vad som uppskattas internt, inte alltid nödvändigtvis är representativt för mottagandet ett material får externt, vilket kan vara värt att ha i åtanke framöver.

Vad gäller Johan Adolfsson, är Adolfsson ansvarig utgivare för er Youtube-kanal, vilket innebär att han är den som är ytterst ansvarig för publiceringarna som sker där och vilket material som ligger ute.

Att Gävle med omnejd är ett område i Sverige som förtjänar långt många fler besökare än vad vi i dag har, är vi helt ense om. Uppnår vi det genom undermåliga produktioner som tills i onsdags förra veckan bara hade något över 2 000 visningar på Youtube? Nej.

Avslutningsvis; Gävle kommun är knappast den enhet som kommer skapa en levande besöksnäring. Tjänstemän och politiker kan skapa förutsättningar för näringsidkare inom segmentet att växa. Men framgångssagorna inom svensk besöksnäring, som ishotellet i Jukkasjärvi, är inte resultatet av vare sig politiker eller tjänstemäns arbete. Det är resultatet av innovativa entreprenörers förmåga att se på en region med nya ögon. Och tyvärr är det ett problem för Gävle att inte minst kommunens tjänstemän så uppenbart tillskriver sig själva en roll de aldrig kommer fylla i utvecklingen av vår stad. Vilket den där filmen, för övrigt är ett av de tydligaste bevisen för.

Jenny Wennberg

Politisk redaktör, Arbetarbladet

Mer läsning

Annons