Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En konflikt som berör dig

Det är mycket snack om krav på lägre löner just nu. Svenska löner är för höga sägs det.

Annons

Men det finns en verklighet. En verklighet där väldigt många människor har svårt att klara sig på sin lön. Ett sådant, mycket tydligt exempel, är kabinpersonalen på SAS inrikesflyg.

Fackförbundet Unionen har nu varslat om strejk, detta efter att förhandlingarna mellan facket och SAS underentreprenör om att teckna kollektivavtal strandat. I detta läge där det talas så mycket om att svenska löner är på tok för höga så kanske den högavlönade kabinpersonalen bara är giriga och vill ha än mer? Eller? Det kan för läsaren vara intressant att veta hur konflikten verkligen ser ut.

I korthet ser konflikten ut så här: SAS har anlitat det brittiska flygbolaget Flybe för vissa av bolagets regionala rutter. Flybe i sin tur har bildat bolaget GEC som anställer kabinpersonal. Den svenska personal du möter ombord på till exempel rutten Stockholm-Visby är alltså anställda av en underentreprenör med säte i Storbritannien. Då GEC inte har något kollektivavtal följer de anställdas villkor i stället de brittiska lönenivåerna och lagarna i fråga om schemaläggning och arbetstid. I det här fallet är den heltidsanställda kabinpersonalen endast garanterade en månadslön på dryga 16 000 kronor före skatt.

Unionen kräver kollektivavtal som följer svenska lönenivåer. I detta fall en ingångslön på dryga 18 000 kronor och för personal med mer än fyra års erfarenhet strax under 23 000 kronor i månaden. Ingen kan påstå att kraven handlar om överlöner.

I dag är alltså den heltidsanställda kabinpersonalen endast garanterade en månadslön på ungefär 11 500 kronor efter skatt. Detta gäller människor som lever och arbetar i Sverige. Men lönerna kanske ska ner än mer? För vi har ju tydligen för höga löner i Sverige?

Värt att minnas är att de som skriker allra högst efter lägre lönenivåer sällan räknar med sig själv i den grupp vars löner behöver sänkas för samhällets bästa. Men kanske borde Svenskt näringslivs vd och ordförande för, det av samma organisation instiftade, Arbetsmarknadsekonomiska rådet testa på att försöka överleva på en kabinpersonallön. Om kabinpersonalen fixar det kan det väl inte vara något problem för företagsamma människor som Carola Lemne och Lars Calmfors? Det är svårt att ta låglöneförespråkarna på allvar innan de kan svara på hur det är tänkt att människor ska försörja sig på lönenivåer i nivå med de SAS kabinpersonal tvingas försörja sig på. Därutöver verkar förespråkarna inte fundera särskilt mycket över vad sänkta löner innebär för samhällsekonomin i stort, för köpkraften.

Konflikten på SAS/GEC handlar dels om lönenivåer, men även om den svenska modellen. Om hur arbetsgivaransvaret allt oftare läggs ut på entreprenad som i sin tur lägger ansvaret på en underentreprenör. Om kollektivavtalets värde, om sådant som pensionsavsättningar och arbetstid. Och såklart om dumpade löner som påverkar hela branschen. Det här är en viktig konflikt. För dig, för mig, för hela samhället.

Strejken bryter ut den 22 februari om inget avtal träffats innan dess.

Mer läsning

Annons