Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hånet mot glesbygden

/
  • I all raskare takt monterar serviceställen, myndigheter och företag ned den fysiska närvaron i utanför storstäderna.

Ett samhälle som inte utgår från medborgarna, utan från företagen, det är ett samhälle som riskerar att fälla sig själv.

Annons

P4 Gävleborg genomför just nu en granskning av bankbristen i vårt område. En granskning som synliggör något mycket särskiljande för vår tid.

Malin Lindfors är chef på Swedbank i Sandviken, hon menar i en intervju med P4 Gävleborg att "kunderna måste följa med i förändringen". Hon talar om en förändring som innebär mer teknik och mindre personal. Mindre service på plats, och i stället mer tekniska lösningar på distans.

Det här är en utveckling som inte på något sätt bara berör bankerna och deras kunder. Det är en utveckling som berör hela samhället, det handlar till exempel om serviceinrättningar som Posten, myndigheter som Försäkringskassan, och inte minst kommersiella företag som lokaltidningarna. Myndigheter och företag stänger sina kundcenter och förutsätter att kunderna i stället ska göra sina ärenden via nätet.

Problemet uppstår när det finns en klyfta mellan tekniska krav och medborgarnas intresse eller kompetens, eller samhällets förmåga att tillhandahålla den tekniska och digitala infrastrukturen. Alldeles för ofta känns det som att samhället inte är så noga med att en del av medborgarna inte hänger med, det är på något sätt ett svinn vi får räkna med. Men när vi tänker så, när vi som samhälle tänker så, då förlorar vi själva betydelsen av vad ett samhälle är.

Visst måste företag och myndigheter utvecklas, och ge sina kunder möjlighet att hitta till nya tjänster och produkter.

Men den utveckling som vi bland annat kan se hos bankerna är ett hån mot den del av befolkningen som vare sig har ett intresse för eller möjlighet att snabbt skaffa sig den teknik eller kunskap som krävs för att ta del av alla de nya tjänsterna. För samtidigt monteras den fysiska närvaron i utanför storstäderna i all raskare takt ned.

I dag har bara 24 av 55 bankkontor I Gävleborg kontanter i kassan. Det är en utveckling som har gått mycket snabbt, för fyra år sen kunde nio av tio banker enligt P4 Gävleborgs granskning erbjuda kontanter. Bankföreträdarna talar om att utvecklingen går framåt och lyfter i stället upp tjänster som swish och internetbank. Men för de medborgare som inte har möjlighet att nyttja dessa tjänster har utvecklingen inte alls gått framåt, utan tvärtom bakåt.

Därutöver är det ett hån mot glesbygdsborna att inte bredbandsuppkoppling fungerar felfritt. För det är i glesbygd som nu företag och myndigheter i rasande fart väljer att stänga ner sina kontor och verksamheter. Det är i glesbygden som samhället nu utan att ifrågasätta vilka konsekvenser det leder till, bara förutsätter att kunder och medborgare ska sköta sina ärenden via nätet. Därför är det ett absolut måste att den digitala infrastrukturen fungerar smärtfritt.

Det här är en demokratifråga. Vi måste säkerställa att service och tjänster finns över hela landet. För alla medborgare, även för dem som inte har möjlighet att tillskansa sig det som krävs för den digitala omställningen.

Eftersom det inte verkar som att marknaden tillser detta måste politiken gå in och ta ansvar. Omställningen går rasande snabbt. Om vi inte vill lämna en grupp medmänniskor utanför har vi inget annat val än att fatta politiska beslut som säkerställer servicenivån.

Ett exempel är att omöjliggöra för statliga myndigheter att flytta sina kontor från landsbygd till storstäder. Det är nämligen på landsbygden de främst behövs.

Mer läsning

Annons