Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jenny Wennberg: Snabbtåget får inte bli snåltåget

Annons

Miljöpartiets frieriturné till Socialdemokratiska kommunalråd och påtryckningar tillsammans med LO gav resultat. För nu har det slutligen blivit lite fart i snabbtågsfrågan. Och det är bra.

Miljöpartiets kamp för snabbtåg är viktig för Sverige. Foto: Janerik Henriksson / TT

Socialdemokraterna bjuder in de borgerliga partierna och vänstern till samtal om snabbtåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Investeringen som skall göras är enorm, över 200 miljarder kronor, även om den exakta summan ännu är oklar, och kommer vara ett projekt som kräver politisk enighet. Det betyder också att en blocköverskridande överenskommelse är nödvändig. En infrastruktursatsning som binder samman Sveriges tre största städer med snabbtåg varken kan eller ska handla om partipolitik utan om vad som är bäst för Sverige och dess utveckling. Att skapa bättre kommunikationer mellan Stockholm, Göteborg och Malmö som bland annat ökar förutsättningarna för jobbpendling är just sådan politik.

För Miljöpartiets del är beskedet om blocköverskridande samtal om snabbtåg en välbehövlig politisk seger. En mandatperiod som milt sagt kan beskrivas som turbulent, präglad av skandaler, smärtsamma kompromisser och få politiska framgångarna har fått opinionssiffrorna att dala. Men i frågan om snabbtåg har man pressat Socialdemokraterna hårt och det är bra eftersom finansdepartementet tycks se mer till överskottsmålen än Sveriges behov av välfärd och fungerande infrastruktur.

Det är tyvärr också därför Socialdemokraterna tycks vägra att ens överväga att låna till projektet. Något som inte kan klassas som annat än ren dumsnålhet eftersom det riskerar leda till ett utdraget bygge och ett sämre resultat. Lyckligtvis ser både Miljöpartiet och LO detta och har därför också gjort gemensam sak i att försöka driva fram ett löfte om finansiering genom lån. Det ligger dessutom i linje med Sverigeutredningens förslag som ansåg att finansieringen av bygget ska ske genom just lån och vara klart senast 2035. Socialdemokraterna och finansdepartementet tycks däremot se en långdragen process framför sig där finansiering ska ske genom att sänka överskottsmålet. Tyvärr är det dessutom inte bara bygget utan även tågen man verkar anse ska gå långsamt, vilket ganska uppenbart förtar hela idén med projektet.

Politiska segrar som den om att samtal nu förhoppningsvis inleds om snabbtåg är dock inte bara bra för Miljöpartiet och Sverige, utan även för Socialdemokraterna, eftersom man uppenbart behöver både Vänsterpartiet och Miljöpartiet för att kunna driva socialdemokratisk framtidspolitik med fokus på grön omställning och fungerande välfärd. Och snabba tågförbindelser kanske bör tilläggas.

För det är faktiskt orimligt att flyget ens är ett alternativ för resor mellan de tre största städerna i Sverige givet avstånden. Och det är fel att den svenska järnvägens alla brister försvårar jobbpendlingen i landet. Och är det något som andas framtidsparti, och framtidspolitik, så är det just en satsning på snabbtåg.

Mer läsning

Annons