Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kateder, sa Björklund

Annons

Jan Björklund har givit upphov till en intensiv skoldebatt, efter det att han i söndags använde ordet ”katederundervisning” i ett inlägg på DN-debatt. Vilket inte helt oväntat tolkades i enlighet med övrigt om lämnat Björklunds läppar ifråga om den svenska skolan (hårdare tag). 

Fast riktigt så var det inte. Inte den här gången. Vad Jan Björklund försökte kommunicera till menigheten var att ökat självständigt arbete och mindre strukturerad undervisning kan ha sänkt elevernas resultat och ökat klassklyftorna i skolan. Det senare inte alls ett osannolikt påstående, eftersom undervisning där eleverna blir ansvariga för sin egen utbildning tenderar missgynna elever från hem utan studievana.   

Vad Jan Björklund bjöd in till var alltså ett samtal om klassklyftorna i skolan. Vilket bör applåderas, eftersom det sedan länge är dags att göra något åt dem. 

Att de finns vet vi; i Sverige är föräldrarnas utbildningsbakgrund mer avgörande än i många andra länder för hur elever presterar. I vårt land är det den mest avgörande bakgrundsfaktorn för slutbetygen. Exempel som visar på att den kompensatoriska roll skolan skall fylla inte fylls. 

Så ja tack till Björklunds vilja att tala om klassklyftorna i den svenska skolan. Som det dock kommer krävas mer än ”katederundervisning” för att råda bot på. 

Mer läsning

Annons