Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

KREAB+Regeringen=Sant

/
  • PR-firma. KREAB grundades på 70-talet av bland andra Peje Emilsson som tidigare hade arbetat för Moderaterna.

Regeringen har köpt tjänster av PR-firman KREAB. Vilket inte alls är konstigt. KREAB har nära band till vår regering i allmänhet och Moderaterna i synnerhet.

Annons

Firman grundades på 70-talet av Jan-Erik Ander, Peje Emilsson och Peder Olin som alla tidigare hade arbetat för Moderaterna. Carl Bildt har vidare varit ordförande i företagets styrelse.

Så nej. Det förvånar inte att regeringen vänder sig till just KREAB när man vill ”förklara” sin ekonomiska politik för ”relevanta målgrupper”. Det handlar trots allt om ett företag med goda kontakter inom regeringen.

Är det moraliskt försvarbart att regeringen lagt hundratusentals kronor på PR? Det är upp till dig att avgöra. Det är trots allt dina pengar man spenderar.

Vad regeringen gör när Finansdepartementet anlitar KREAB är dock att driva valkampanj från positionen som regering. Med hjälp av inhyrda PR-strateger skall demokratiska, och i regeringens fall, impopulära beslut förpackas på ett för väljarna aptitligt sätt.

För det är det PR handlar om. Att förpacka, kommunicera och påverka. Ett annat sätt att se på saken är att regeringen efter bästa förmåga med hjälp av PR-konsulter försöker avleda vår uppmärksamhet från vad man egentligen gör med vårt land.

Det etiska dilemmat ligger i att regeringen genom att anlita en PR-firma som KREAB reducerar demokratiska beslut till just PR. Trots att beslut i demokratiskt valda församlingar inte är en vara. Och Sverige inte är ett företag.

Den ekonomiska politiken är regeringens främsta styrmedel. Att pedagogiskt förklara för människor det rimliga i att införa ett femte jobbskatteavdrag när människor samtidigt utförsäkras rakt ut i intet och överges totalt är onekligen mycket svårt.

Lösningen ligger dock inte i att förklara.

Med en politik som inte slår hårdast mot de redan nedslagna och ger mest åt de som redan har i överflöd skulle det där PR-problemet förmodligen lösa sig.

Helt utan hjälp från någon PR-firma.

Mer läsning

Annons