Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvalité och service

Systembolaget. En svensk folkhälsoinstitution med starkt stöd bland befolkningen.

Annons

Klart är att svensken trots denna inrättning för folkhälsan dricker allt större mängder alkohol. Senaste studien från alkoholforskningscentrat SoRAD visar att vår alkoholkonsumtion ökade med 20 procent mellan 1997 och 2007. Vilket inte är så märkligt eftersom vi under denna tidsperiod bland annat accepterade införandet av EUs generösa införselregler. Som innebär att vi vid ett enda tillfällen kan föra in en hel årskonsumtion av alkohol och mer där till. Det har också inneburit fler dödsfall. Ifråga om alkoholrelaterad dödlighet i leversjukdomar var ökningen för män 65 procent och för kvinnor hela 83 procent. Det betyder att svensk alkoholpolitik måste försvaras. Inte demonteras. 

Systembolaget å sin sida vill nu börja köra ut alkoholen till kunderna. En avgift och framförhållning kommer avkrävas kunden. Konsumtionen kommer inte öka enligt Systembolaget. En tveksam bedömning. Hemkörning tar bort den tröskel som det de facto innebär att masa sig iväg till Systembolaget och inför personal och andra kunder stå för sina inköp. Den psykologiska faktorn är inte att underskatta.  

Systembolaget är en specialbutik. Därmed finns det fler vägar till ett upprätthållande av det folkliga stödet för Systembolaget än att köra hem spriten till oss. Som att utbilda personalen ytterligare för att kunna ge den specialservice till kunderna som kan förväntas i en specialbutik. 

Mer läsning

Annons