Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leg eller högre lön?

Annons

Gärna lärarlegitimation, men först en rejäl lönehöjning. En legitimation kan ramas in och hängas upp på väggen, men det är lönen för mödan som höjer lärarnas status. Där passar Jan Björklund, fullt upptagen med att stuva om hela skolsystemet. Han pekar och gormar, skriver ut hårdare tag och nya krav, präntar in nödvändigheten av betyg redan från koltåldern, sorterar ut handens och tankens elever (yrkesskolor och högre utbildning) öppnar för elitskolor, ställer elever i skamvrån och försäkrar att tydliga regler uppmuntrar till läxläsning, och leder raka vägen till frid i skolan.

Efter ett tag har Sverige världens bästa skola och de svenska eleverna högre ranking än de finska. Björklund jämför alltid med Finland, trots att skolan där han andra förutsättningar och elevsammansättning. Men komplikationer är inget för Björklund.

Scenariot är det annars inga problem med, vem som helst kan ju ställa krav och skriva ut regler, det är praktiken som krånglar till det.

Men Björklund vet att det som gäller på kaserngården också kan flyttas över till klassrummen. Det är ju enkelt; ordning och reda och allt löser sig. Drill och disciplin och slut på flummet. Björklund vet, med den självsäkres hela tolkningsföreträde, att han har rätt.

Att bara legitimerade lärare får sätta betyg låter ju bra och riktigt, men praktiken? 20 procent av lärarna saknar behörighet, men de undervisar ändå på hundra procent. Och vem är bättre att sätta betyg än den lärare som står närmast eleven, ofta i flera år? Den legitimerade kollegan i någon annan klass, säger Björklund. Svårare än så är det aldrig.

Mer läsning

Annons