Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Partireklam i tv? Nej!

/

TV 4:s vd Jan Scherman erbjuder partierna att ha reklam i TV 4. Det kan de få ha i valet till Europaparlamentet och i riksdagsvalet 2010. TV 4 kan numera ha politisk tv-reklam, vilket de inte kunde förr då kanalen lydde under andra regler.

Annons

Miljöpartiets partisekreterare Agneta Börjesson reagerade negativt på det. Hon vill att riksdagspartierna kommer överens om att inte ha politisk tv-reklam. De borgerliga partierna ställer sig tveksamma till MP-utspelet. Socialdemokraterna vill inte ge besked.

Scherman reagerar mot MPs motvilja till politisk tv-reklam. Han säger sig inte förstå varför väljarna inte ska få ta del av reklam från partierna i tv. Väljarna klarar ju av partiernas reklam i andra medieformer, som var på 260 miljoner kronor 2006.

MP-partisekreteraren har rätt. Politisk tv-reklam är inte bra. Men hon lyckas inte förklara varför. Det kan jag.

Det är för att tv-mediet gynnar känslomässiga budskap, inte rationella. Därför är tv bra på underhållning. Andra medieformer, som de textburna, gynnar rationella resonemang.

Ett annat skäl är att tv inbjuder till personifiering. Den fokusering på partiledarna som är stor blir större med politisk tv-reklam.

Ett tredje skäl är människans minne. I politisk tv-reklam minns folk bäst det som är skrämmande och negativt. Det gör att i valet mellan att ha reklam om egna partiets fördelar eller om huvudmotståndarnas nackdelar är det senare att föredra. Fler minns det. Bäst är att personifiera på huvudmotståndarnas (parti-)ledare och hur dålig han eller hon är. Tv-reklam är dessutom dyr.

I USA är politisk tv-reklam vetenskap. Det landet har tvåpartisystem med val mellan två kandidater. Där tjänar kandidat A mer på att få väljare att inte rösta på kandidat B än att få väljare att rösta på sig själv. Det bidrar till lågt valdeltagande.

Sverige bör undvika politisk tv-reklam, eftersom det för med sig en hårdare, smutsigare politisk kultur.

På samma sätt som tv-reklamen kom för 20 år sedan är risken tyvärr hög att politisk tv-reklam nu gör sitt intåg.

 

ROBERT SUNDBERG

Mer läsning

Annons