Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Piloternas villkor berör dig

/
  • På tisdagen varslade det svenska pilotfacket om sympatistrejk för att stödja sina norska kollegor på flygbolaget Norwegian.

Flygbranschen är i fritt fall. Inte minst när det handlar om de anställdas anställningsvillkor. I den hårda konkurrensutsättningens tid sparar flygbolagen på det de kan. De anställda till exempel.

Annons

På tisdagen varslade det svenska pilotfacket om sympatistrejk för att stödja sina norska kollegor på flygbolaget Norwegian. Norwegian har under flera års tid utökat användandet av bemanningsbolag för piloter. Arbetsgivarens förklaring är att det krävs flexibilitet i branschen.

Flexibilitet. Jo, vi har hört den förut.

Vad användandet av bemanningsbolag verkligen har inneburit är att villkoren för de anställda dumpas. Det är om detta striden står. Norwegian vill nu försämra de fast anställdas villkor, så att skillnaderna mellan fast anställda och bemanningsanställda jämnas ut.

Det är en strid som inte bara berör norska piloter i Norwegian, det berör piloter i hela Skandinavien, det berör resenärerna – och i förlängningen alla på den skandinaviska arbetsmarknaden.

De bemanningsbolag som Norwegian använder sig av är alla registrerade i länder med svagare arbetsrättslig lagstiftning än Skandinavien. Det riskerar att leda till att skandinaviska flyganställda får se sina villkor dumpas. Och det är precis så här som branschens rötägg nummer ett, Ryanair, började sin vandring.

I dag är väldigt många piloter och kabinpersonal i lågprisbolagen egenföretagare. Det vill säga, de får själva stå för sociala avgifter och skatter. De hyrs in av flygbolagen efter behov. Det här är ett smart sätt att agera för en arbetsgivare som vill betala så lite som möjligt för sina anställda. Då de anställda får tävla i att sälja sitt arbete för så låg penning som möjligt, går det att pressa personalkostnaderna betydligt. För flygsäkerheten är det dock inte lika smart.

För om en pilot inte känner sig ha råd att låta bli att flyga, trots lite sömn eller sjukdom, riskeras inte bara den egna hälsan. Även flygresenärerna riskerar att drabbas. Under de senaste åren har piloter i otrygga anställningsformer ökar lavinartat i den europeiska luftfarten. Det är något vi kommer att få betala. Förhoppningsvis inte med flygolyckor som följd.

Flygsäkerhet kostar. Vi bör vara medvetna om det. Det är du och jag som måste tänka efter när vi väljer våra flygbiljetter. Om en flygbiljett kostar 300 kronor måste vi inse varför. Kostnaderna har kapats någonstans, och det rejält. Vill vi ha anställda inom flyget med schyssta villkor måste vi vara beredda att betala för det.

Stöd de skandinaviska piloterna i sin kamp mot dumpade villkor. Du kommer att tycka att det är värt det, inte minst nästa gång du flyger.

*****

ANDRA LEDARE PÅ ARBETARBLADET:

Mamma räddar vår planet, av Stefan Sundström.

SOS betyder fortfarande SOS, av Jenny Wennberg.

En sjuk själ i en sund kropp, av Lotta Ilona Häyrynen.

Mer läsning

Annons