Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rätt att stänga Bromma

Annons

Han hade det inte lätt, Anders Sundström, när han mötte pressuppbådet på måndagsmorgonen. Han stod där i egenskap av regeringens utredare om Bromma flygplats framtid, men många såg nog bara den sparkade före detta Swedbank-ordföranden.

Det var lite synd, därför att det är en viktig fråga, den om flyg kontra bostäder.

Bromma flygplats förespråkare har varit ganska högljudda. De som borde få komma till tals mer i den här frågan är de som befinner sig allra längst ned i pyramiden av det som är Stockholms bostadsmarknad.

Det råder skriande bostadsbrist i Stockholm och dess närhet. Enligt Stockholms handelskammare är bostadsbristen det största hotet mot Stockholms tillväxt, och enligt utredare Sundströms rapport säger sig mer än hälften av företagen ha rekryteringsproblem på grund av just bostadsbristen.

Det är detta som står mot flygtrafiken.

För Stockholms stad har för avsikt att bygga cirka 30 000 bostäder på den mark som Bromma flygplats ligger på i dag. Det skulle ge bostäder för dubbelt så många.

Men brösttonerna från Bromma flygplats förespråkare har alltså varit höga. Det har främst handlat om att näringslivet kräver en citynära flygplats.

Svar på tal på det argumentet är att det i dag tar runt 20 minuter att ta sig från Arlanda in till Stockholms central. Anders Sundström skriver i sin rapport att restiden från Bromma in till Stockholm city kan vara betydligt längre än så. Detta särskilt vid rusningstrafik då tidsåtgången för resan är både lång och svårbedömd. "Det går oftast snabbare att åka tåget in från Arlanda till Stockholms central och eventuellt vidare med tunnelbanan", konstateras i utredningen. Men näringslivet månar om sin särskilda flygplats.

Utredningen ser ingen framtid för Bromma flygplats. Bromma flygplats bör avvecklas och kapaciteten överföras till Arlanda flygplats som ändå måste byggas ut.

I detta bör vi stå bakom Anders Sundström. Det är enormt slöseri att använda central mark där 30 000 bostäder skulle kunna byggas som flygplats. Bromma är främst en flygplats för inrikesflyg, och just inrikesflyget beräknas få hård konkurrens av andra färdslag, som tåget. En väl utbyggd infrastruktur för järnvägen är vad det avlånga Sverige behöver. För arbetsmöjligheter, för tillväxt och för miljön.

Men näringslivet behöver inte begråta Bromma än på många år. Ledtiden för att bygga en fjärde bana på Arlanda är cirka 20 år. Och så länge behöver också Bromma finnas kvar. Men sedan bör landningsbanorna ersättas av bostäder – och människor.

Mer läsning

Annons