Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rätt pris för Saab?

Annons

Plötslig nedläggning i fredags, intensiva förhandlingar under hela måndagen. Nya intressenter anmäler sig när tiden gått ut, och ett antal ansöker om att få vara med och dela på kakan. Saab kan styckas upp, och delarna hamna lite här och där, men inte i Trollhättan.

Spyker, som kanske förändrat ägarbilden en aning, ryssar ut, fler miljarder in, har inte givit upp. Pengar på bordet är normalt övertygande argument för den som vill sälja, men hur mycket krävs för att acceptera en köpare som redan avbokats? Men på den fria marknaden kan allt köpas för pengar, också Saab, om priset är det rätta. Och en avveckling under ansvar, som GM utlovat, kostar ändå miljarder. Bättre kanske att då dra in vad som går att få. Obama, som äger 60 procent av GM, kan ju räkna; pengar in är roligare än miljarder dollar spenderade i det avlägsna Sverige.

Och i Trollhättan står den nya 9–5:an klar att rulla ut. Att ta fram den har kostat 15 miljarder; tar GM verkligen den förlusten, eller förskingringen av kapital, rakt över bordet? Eller är bilen en del i en möjlig uppstyckning? Såld till Kina? Svar på det nya budet skulle komma i går kväll, och i Trollhättan tändes ljus i väntan på besked. Regeringen, till synes kraftsamlad, har pusslat ihop ettt antal åtgärder. På papperet ser det bra ut; 542 miljoner till utbildning, högskolan och omställning, det räcker en bit.

Men det mesta är hämtat från andra program, och det krävs mycket mer. Gamla pengar blir inte nya för att de packas om.

Redan i dag är nästan 300 varsel lagda hos ett antal underleverantörer. Snart är det några tusen, plus de 3 500 som arbetar i fabriken. Och här i Gävle väntar 1 200 snart arbetslösa på något besked från regeringen, länet lär behöva allt stöd som finns att få. Kan vi önska oss samma upplägg som i Trollhättan, men med nya pengar?

Mer läsning

Annons