Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklam- ja och valvake-nej

Valet till Europaparlamentet, med valdag på söndag, har redan pågått i tolv dagar i och med förtidsröstningen.

Annons

 Den har visat sig vara mer populär än inför EU-valet för fem år sedan. Det indikerar att valdeltagandet kan komma att bli högre än de 38 procent det blev 2004.

Möjligheterna att förtidsrösta är i Sverige generösa. Det borde bidra till att höja valdeltagandet. Främsta drivkraften för ett högt valdeltagande är dock att mycket står på spel i valet och att tydliga alternativ finns så att röstningen i valet känns viktig.

Inför riksdagsvalet 2006 hade medierna minskat sin bevakning, jämfört med tidigare val. Inför valet till Europaparlamentet i år verkar dock medierna ha fått igång en ganska omfattande valbevakning. Det borde bidra till att valdeltagandet höjs. Även tv-reklam i TV 4 för partierna förekommer, vilket är nytt för detta val.

I val som är mellan ett lands parlamentsval brukar en hel del väljare passa på att proteströsta. I kommunal- och fyllnadsval i andra länder brukar väljare ofta rösta emot den sittande regeringens parti eller partier. I de tre EU-parlamentsval som varit i Sverige har det gått dåligt för regerande S.

I valet 2004 bidrog Junilistans framgång till att både S och borgarna gjorde sina sämsta val någonsin. I år verkar det dock gå trögt för Junilistan och toppkandidaten Sören Wibe. Junilistan har för övrigt satsat en betydande del av sina kampanjresurser på reklamfilm i TV 4, som börjar sändas 1 juni. Experter på reklamområdet bedömer filmen som bra. Den förmedlar Junilistans negativa inställning till delar av det som EU sysslar med. Exempelvis nämns att EU betalar flera miljoner kronor till brittiska hovet och för en skidbacke på danska, ofta snöfria, Bornholm.

Apropå TV 4 och politisk tv-reklam sa i Sveriges radios program Medierna förra helgen TV4-representanten Göran Ellung att TV 4 inte ska ha valvaka om utgången av valet till Europaparlamentet. TV 4 hade dock valvaka när det var presidentval i USA, fastän inte svenskar röstade i det.

2004 röstade 2,5 miljoner svenskar i EU-parlamentsvalet. Minst lika många röstar troligen i år och de är rimligen intresserade av hur det gått för det parti som de har valt.

TV 4 begår nog ett misstag som inte sänder en valvaka på söndag om utgången av valet till Europaparlamentet. Intäktsgivande politisk tv-reklam går bra för TV 4 att sända, men inte en kostsam valvaka.

Mer läsning

Annons