Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rysk fart på Saab

/
  • STÄNDIGA PROBLEM. Saabförsäljning har visserligen ökat, men är lägre än planerat trots nya  9-5-modellen.

Härom året var de regerande borgarna Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson på väg att låta Saab gå under. De vägrade stödja fordonsindustrin.

Annons

Agerandet var i linje med marknadsliberal filosofi. Men när inga andra länder använde sig av den hade det lett till Saabs undergång. Och andra, likt Saab förlusttyngda, biltillverkare hade överlevt. Detta eftersom Reinfeldts och Olofssons styrande partikamrater i andra länder, som Tysklands Merkel och Frankrikes Sarkozy, skottade in skattepengar i sin bilindustri.

Till slut garanterade staten via Riksgälden Saab lån på fyra miljarder kronor i Europeiska investeringsbanken (EIB). Saab lyckades även få ny ägare efter General Motors: Holländska Spyker, med förgrundspersonen Victor Muller. Muller ska nu, tillfälligt, vara vd för Saab efter att vd:n Jan Åke Jonsson sagt att han ska avgå.

Samtidigt verkar Saab ha ekonomiska problem. Bilförsäljning har visserligen ökat, men är lägre än planerat. Ändå tillverkar Saab nu nya 9-5-modellen, har en cabriolet på gång och en suv, 9-4X. Och nya 9-3 är på gång. 

I bakgrunden till Spyker och Saab figurerar en rik rysk affärsman: Vladimir Antonov. Han har inte tillåtits bli (del-)ägare av Saab. 

Apropå att Saab är i ett läge där det råder brist på kontanter och har lån i EIB kan det bli så att Antonov släpps in som ägare i Saab. Riksgälden går nog hellre med på det än att skattebetalarna förlorar pengar.

Frågan är hur Saab ska lyckas bättre med Antonov som ägare?

I intervjuer har Antonov ventilerat planer på att tillverka Saab i Ryssland. Vilka modeller det skulle röra sig om är oklart. Men det kan bli de som i dag tillverkas i Trollhättan som tillverkas i Ryssland, genom att verktygen flyttas dit. 

Med produktion i Ryssland fås billigare villkor rörande tillverkning och annat av vissa Saabbilar. Möjligen är det detta som är ett av Antonovs mål med sitt engagemang i Saab. En rysk tillverkning av Saabbilar har god utsikt att bli lönsam.

I filmer brukar det heta: Money talks. Alltså: Pengar talar. Även ryska pengar kan göra sig förstådda. Möjligheten att rädda svenska skattepengar gör att det säkert finns de som vill lyssna. 

Robert Sundberg

Mer läsning

Annons