Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saab parkeras

/
  • FEL BIL, CYNISK TID. GM gör sig av med Saab och skickar utstuderat och hänsynslöst problemen i knät på regeringen, som ”stänger dörren”. Och hoppet för Saab är nog ute.

Den centrala frågan kan enkelt ringas in: Vem vill köpa ett företag vars produkter inte går att sälja? Och som under 20 år gått med 25 miljarder i förlust.

Annons

Staten erbjuds generöst att gå in med fem miljarder för att hålla produktionen igång ett tag. Därefter frågetecken.

Men regeringen, som utan tvekan lassade in miljarder i bankväsendet har, så uttrycker Maud Olofsson saken, ”stängt dörren”. Inga statliga pengar till bilproduktion.

Saab får gå under, några tiotusen bli utan jobb och en del av Västsverige läggas i partiell förlamning när regeringen drar sig undan.

Olofsson sträcker sig till en lös eller plötslig idé för framtiden; producera vindkraftverk i stället för osäljbara bilar. Ett teknikskifte i tiden. Saab gör fel bilar för fel tid.

Snart släpps en cross ower, en liten stadsjeep som för ett år sedan sågs som en möjlig storsäljare. Den kunde skänka goda vinster. Sedan kom krisen och all världens bilproduktion föll samman. Stadsjeepar pekades ut som rester från svunnen tid, de reas ut.

Saab, som en gång ledde teknikutvecklingen, sätter fortfarande ihop bra bilar, ofta med egenhändig och avancerad teknik. Men vad hjälper det när andra märken säljer ungefär samma bilar billigare? Och etanol, som Saab tidigt erbjöd som alternativ till bensin, är redan ifrågasatt som miljövänligt bränsle.

Nu går Saab snart under och de amerikanska bilmärken GM äger hittar inte ens amerikanska köpare. Omoderna, bensinslukande, otekniska, dålig kvalite. Där borta hotas hundratusentals jobb och på en annan kontinent väntar kineser och indier ut krisen.

Dit flyttas sedan produktionen och så exporteras billigare bilar, av hög kvalitet, till Europa och USA.

Men några regeringar i Europa är ändå beredda att skyffla in miljarder för att rädda sina egna bilar. EU:s regler sopas undan; de gäller inte när det egna landet är i kris. Nationen först, EU därefter.

”Ge Saab en chans”, säger Mona Sahlin. Den chansen har Saab och GM slarvat bort för länge sedan. Några miljarder hit eller dit blir på sin höjd en tankepaus. Pengarna förbrukas i rasande fart, sedan behövs ännu mer.

Det kanske krävs 20 miljarder under de kommande krisåren bara för att hålla igång fabriken i Trollhättan. Det är mycket pengar, som inte garanterar någonting.

Så regeringens resonemang håller ihop, för en gångs skull. Men problemen som följer av den ”stängda dörren” orkar regeringen inte ta tag i. Reinfeldt håller magistrala tal till nationen, Olofsson tänker på vindkraftverk.

Och krispaketet, som skulle innehålla 28 miljarder, var tomt reden när det slogs in.

Regeringen räddar banker, det kostar miljarder, sänker skatter med 50 miljarder för de redan välbeställda men låter Saab gå under. Det kan nog ses som politiska val.

Ett enda hopp återstår; att Saab köps upp. Men inte ens gratis är Saab en bra affär, åtminstone inte under överskådlig tid.

Mer läsning

Annons