Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skrota fler bilar

Rekordfå har dött i trafiken det första halvåret i år: 150. Samma period 2008 dog 194.

Annons

 

För att nedbringa dödsfall i trafiken och förbättra dess miljö kan mycket göras. En faktor rör vägarna, en annan förarna och en tredje fordonen, i första hand bilarna.

Rörande det sistnämnda har det i flera länder i EU under det senaste året införts, eller höjts beloppet på, bilskrotningspremier.

Ett skäl har varit stimulans i lågkonjunkturen. Ett annat har varit för miljön, när bilar som är bränsleeffektivare med bättre avgasrening ersätter bilar som är sämre i de avseendena. Ett tredje är för att uppnå bättre trafiksäkerhet, eftersom nya bilar är krocksäkrare givet sin storleksklass.

Nivåerna på skrotningspremierna har varierat, från 27 500 kronor i Tyskland till lägre i andra länder, men ofta över 10 000 kronor. I Tyskland har kravet varit att en ny, eller högst ett år gammal, bil köpts när den cirka tio år gamla, eller äldre, bilen skrotats.

Sverige har varit bland de sämsta länderna vad gäller skrotpremie för bilar. Här finns inte ens en premie på några tusen kronor, eller den på fyra tusen kronor som fanns för några år sedan och som gjorde att många gamla bilar skrotades. Flera av dem var äldre än 1989 års modell och saknade katalytisk avgasrening.

Staten borde ge resurser till en bra skrotningspremie, på minst fem tusen kronor, även om statsfinanserna är ansträngda.

Statistiken för bilförsäljningen i Europa visar att skrotningspremierna i flera EU-länder bidragit till att hålla bilförsäljningen uppe. I Sverige har minskningen i bilförsäljning varit stor.

Med bilskrotningspremie nås flera positiva effekter för miljön. Bilar som nu ibland lämnas efter vägarna och i naturen, till kostnader och problem för myndigheter och privatpersoner, lämnas med en bra bilskrotningspremie i högre grad till en skrotfirma.

En bilskrotningspremie ger som sagt även stimulans i den dåliga konjunkturen. Apropå det: i och med att lågkonjunkturen fört med sig dels mindre bilkörning, dels försiktigare och bränslesnålare bilkörning har olyckorna minskat.

Men för att vara väl rustad när konjunkturen blir bättre och trafiken ökar är det bra om bilparken nu moderniseras med krocksäkrare bilar. Det ökar möjligheten att nå den nollvision Vägverket ställt upp, om att få ned antalet dödsolyckor i trafiken till 220 år 2020.

Mer läsning

Annons