Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smink & medicin AB

/

Ni har väl sett reklamen? Den där en kvinna i vit rock och glasögon håller upp pixlade produkter och berättar för kameran att hennes företag minsann inte köper in farliga eller ohälsosamma produkter?

Annons

Det mina damer och herrar är dagens apotekssystem.

När ideologin är starkare än förnuftet blir det ofta fel. Som apoteksavregleringen.

Vi har alltså skapat ett system som bygger på konkurrens mellan olika apoteksbutiker. Men butikerna har svårt att gå med vinst på de receptbelagda medicinerna. Därför krävs en kringförsäljning, sådant som nagellack, schampo och hudkrämer. Och vad vi bör förstå av reklamen: i vissa fall farliga eller ohälsosamma produkter.

Det var väl ändå inte det här som var tanken? Vi ville väl ha ett system där vi kan förutsätta att alla produkter på våra apotek är säkra och hälsosamma? Att apotekens existensberättigande är trygg och säker läkemedelsexpediering?

Nu aviserar den rödgröna regeringen att de tänker strama åt reglerna för apoteksbranschen. Först ska det dock tillsättas en utredning, en utredning som kritiseras redan innan den tillsatts. Fakta finns ju redan.

Fakta som tydligt visar att apoteksavregleringen har inneburit fler apotek. Särskilt gäller det i städerna. Att tillgängligheten för de allra flesta blivit bättre är något positivt, och något som vi bör ha med i fortsatta diskussioner om apoteksmarknaden. Men, samtidigt har apoteken på glesbygden blivit färre. Och det är inte okej. Det är inte heller okej att apoteken tvingas satsa allt mer på kringförsäljning, på sådant som mer platsar i en parfymbutik än på ett apotek.

Vi måste kunna vara säkra på att apotekspersonalen har rätt fokus när vi söker oss till apoteken. Vi måste få rätt svar på våra frågor, och rätt hjälp. Inte riskera att bli påprackade kringprodukter vi inte har någon nytta av. Självklart är våra farmaceuter väl utbildade och inskolade i patientsäkerhet. Men, när vi nu har blivit kunder på den expanderande apoteksmarknaden så måste apoteken locka in oss i butikerna. De måste sälja mer, inte minst sådant som nagellack, schampo och hudkrämer. Det är där avansen ligger. Det här leder till att vi riskerar att tvivla på apotekspersonalens råd, "vill de att jag ska köpa den här varan för att jag ska må bättre? Eller vill de bara öka försäljningen?"

Att regeringen nu tänker ta ett omtag om apoteksbranschen är vällovligt. Vi måste sätta patientsäkerheten i fokus. Apoteken är en del av hälso- och sjukvården, och måste därför hanteras precis så.

Apoteksavregleringens förkämpar vill gärna framhålla att allt har blivit bättre. Men, nog bör vi fundera på om det är så särdeles smart med ett system där apoteken måste betala stora pengar för reklamkampanjer för att särskilja sig ur mängden? Och inte ens avregleringsförespråkarna kan väl tycka att det är förtroendeingivande när ett av apoteksbolagen väljer att köra en reklamkampanj som går ut på att just de är det bolag som säljer säkra och hälsosamma produkter? Det sänker förtroendet för hela branschen.

Gör om gör rätt. Men ta till er erfarenheterna från de senaste åren. En del har blivit bättre. Men mycket måste rättas till. Det är hög tid.

Mer läsning

Annons