Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommartorps-drömmen

Jag kallar Sommartorpet i Sveriges television för Sommarslottet eftersom det i den görs för avancerade och för dyra saker.

Annons

Uppgifter från Statistiska centralbyrån visar att färre köpte sommarstugor mellan 1991 och i fjol. Nedgången var från 11 000 köp per år till 7 000. Nedgången var störst bland de upp till 30 år. Bara i äldsta åldersgruppen, de över 60 år, hade köpen ökat.

Varför? Ekonomiskt är unga personer pressade. De har sämst fäste på arbetsmarknaden och har inte råd med fritidshus. Det är även dyrt, och besvärligt, att färdas med bil till och från fritidshus.

Men också kulturellt i beteende prioriterar yngre personer, men även de runt 40 år, annat än vad de som var 25 till 40 år på 60- och 70- talen gjorde. Resor till utlandet lockar numera ofta.

Krav på hög standard på fritidshuset har också ökat. 50-, 60- och 70-talens fritidshus var spartanska och ofta små, med utomhuspump för vatten och torrdass.

Men det måste också nämnas att de stadsnära sommarstugorna helt enkelt blivit dyrare och färre. Flera av dem har byggts om till bostäder för åretruntboende.

Sommarstuga var en gång en politisk vision till vänster. De som flyttade från landsbygden till städerna skulle ha tillgång till en enkel stuga nära naturen.

Sommartorpet är TV-underhållning där det går att drömma om hur fantastiskt ett sommarhus skulle kunna vara.

En dröm som tyvärr är ouppnåelig för många.

Mer läsning

Annons